جایزه مارتین لوتر آلمان به اولین و تنها شهردار زن افغانستان تعلق گرفت

Submitted on جمعه, 11/25/2022 - 06:44

ظریفه غفاری در فاصله سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱‌ مسئولیت شهرداری شهر میدان وردک  را به عهده داشت. وی پس از بازگشت طالبان به کابل از افغانستان گریخت و از آلمان پناهندگی گرفت. 

خانم غفاری، که اکنون ۳۰ سال دارد، در افغانستان در زمینه تقویت نقش زنان در فعالیت های اجتماعی و اشتغال آنان تلاش زیادی کرده بود و در آلمان نیز تا امروز  به این تلاش ها ادامه داد‌ه است. جایزه مارتین لوتر به همین مناسبت به وی اعطا شده است. 

جایزه لوتر که با ۱۰ هزار یورو پاداش نقدی همراه است، هر دو سال یکبار به کسی اعطا می شود که در راه حقوق اجتماعی و انسانی تلاش کرده باشد.

در آلمان ۱۶ شهر وجود دارند که  مارتین لوتر یا در دوران زندگی خود در آن ها زیسته یا بر آن ها اثر گذاشته است. به همین مناسبت این شهرها "لوترشهر" نامیده می شوند. هر یک از این شهرها یک نماینده در هیئت داوران جایزه مارتین لوتر دارند که هر دو سال یکبار برای گزینش برنده جایزه رای می دهند. 

امسال هر شانزده نماینده به خاطر تلاش های شجاعانه ظریفه غفاری به او رای دادند. خانم غفاری هنگامی که در مقام شهردار میدان وردک ایفای وظیفه می کرد بارها از سوی طالبان به مرگ تهدید شد، اما از تلاش برای روشنگری در میان زنان و پی گیری حقوق آنان دست بر نداشت. 

مارتین لوتر، متولد سال ۱۴۸۳ بنیانگذار مذهب پروتستان در مسیحیت است که در دوران حیات خود با به نقد کشیدن رفتار کلیسا با مردم زمینه های رفرم در کلیسا را فراهم ساخت. 

"شجاعت بیان نظر" بزرگترین صفتی است که به این روحانی برجسته نسبت داده می شود. به همین جهت در آلمان از جایزه لوتر به عنوان "جایزه شجاعت بیان" هم نام برده می شود.

جایزه لوتر برای نخستین بار در سال ۱٩٩۶ اعطا شد و از آن پس هر دو سال یکبار در یکی از ۱۶ شهر موسوم به لوترشهر اعطا می شود. 

شهرداران‌ دو شهر وورمز و شمالکالدن، که در هیئت داوران جایزه لوتر عضویت دارند، به اشپیگل آنلاین گفته اند که جایزه امسال با آرای مثبت هر ۱۶ عضو هیئت داوران به ظریفه غفاری اعطا شده، زیرا او در برابر تهدیدهای طالبان سر تسلیم فرود نیاورده و از پی گیری حقوق زنان افغانستان سر باز نزده است. 

جایزه لوتر، مطابق با برنامه از پیش تدوین شده، روز ۱۵ آوریل سال آینده طی مراسمی ویژه در شهر شمالکالدن آلمان به ظریفه غفاری تقدیم خواهد شد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز