جامعه جهانی نباید رنج زنان افغانستان و نقض حقوق آن‌ها از سوی طالبان را نادیده بگیرد

Submitted on ش., 11/12/2022 - 11:23

در پی اعلام محدودیت‌های جدید وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه افراطی طالبان علیه زنان در افغانستان، بویژه محدویت رفتن به پارک‌های تفریحی و سالن‌های ورزشی، سازمان عفو بین‌الملل در رشته توییتی خواستار لغو فوری این محدویت‌ها شد.

🧵Afghanistan: The Taliban banning women from public parks in Kabul according to media reports is yet another blow to women`s rights in the country. (1/6)

عفو بین‌الملل در رشته توییت اخیر خود که در پایان روز جمعه ۱۱ نوامبر/۲۰ آبان‌ماه، منتشر کرد، محدودیت‌های تازه طالبان را ضربه جدیدی به حقوق زنان افغانستانی خواند و تاکید کرد که جامعه جهانی نباید رنج زنان افغانستان و نقض حقوق آن‌ها از سوی طالبان را نادیده بگیرد.

The international community must not ignore the plight of women and girls in Afghanistan. pic.twitter.com/EFReIWhcHP

در یکی از توییت‌های روز جمعه عفو بین‌المللی آمده است که این نهاد به تلاش‌های خود برای مستندسازی و همچنین افشاری نقض سیستماتیک حقوق زنان و دختران در افغانستان تحت تسلط گروه اسلامی‌گرا و افراطی طالبان ادامه خواهد داد. 

عفو بین‌المللی تاکید دارد که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، زنان افغانستانی از دسترسی به ابتدایی ترین حقوق خود، از جمله آزادی گشت و گذار، حق کار و تحصیل – به دلیل مسدود شدن مدارس دخترانه  – و مشارکت در صحنه سیاسی محروم شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل در حالی از جامعه جهانی می‌خواهد که رنج زنان افغانستان و نقض حقوق آن‌ها از سوی طالبان را نادیده نگیرد که وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه روز پنج‌شنبه دهم نوامبر، رفتن به پارک‌های تفریحی و سالن‌های ورزشی برای زنان را ممنوع اعلام کردند. 

طالبان در ۱۴ ماه سلطه خود بر افغانستان همچنین همه نهادها و ساختارهایی که در دولت پیشین افغانستان برای دادخواهی و حمایت از زنان ایجاد شده بودند را حذف و هرگونه اعتراض مسالمت آمیز نسبت این موضوع را نیز شدیدا سرکوب کردند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز