حزب سوسیال ‌دموکرات آلمان خواستار پشتیبانی از جنبش اعتراضی ایران و توقف استرداد پناهجویان ایرانی شد

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 10:01

حزب سوسیال دموکرات با ائتلاف دو حزب سبزها و دموکرات آزاد دولت ائتلافی آلمان را با صدراعظمی اولاف شولتس تشکیل داده و دارای قدرتمندترین فراکسیون پارلمانی در مجلس فدرال آلمان است. به این دلیل خواست‌های این حزب شانس تبدیل شدن به لایحه‌ای اجرائی را دارد.

قطعنامه این حزب، رفتار جمهوری اسلامی و سرکوبگران آن را با لحنی تند و همبسته با معترضان ایرانی محکوم کرده است.

این قطعنامه در نشست روز ۶ نوامبر امسال مجمع حزب از تصویب گذشته، اما برای نخستین بار روز ۱۷ نوامبر انتشار یافته است. دلیل تاخیر در انتشار قطعنامه روشن نیست.

قطعنامه چنین آغاز می‌شود:

در ادامه این متن آمده است:

خواسته‌های حزب سوسیال دموکرات در این قطعنامه به صورت ۹ بند با سرفصل‌های زیرین منتشر شده است:

در بند نخست این قطعنامه آمده است:

قطعنامه حزب سوسیال دموکرات در بند دوم خود از دولت آلمان خواسته است که از تمام کانال‌های دو و چندجانبه خود برای اعتراض دیپلماتیک به رژیم ایران استفاده کند. در این بند افزوده شده است:

در بند مربوط به تحریم‌های حقوق بشری، حزب سوسیال دموکرات خواستار همان تحریم‌هائی شده که به تازگی اتحادیه اروپا علیه ۳۱ مقام و نهاد سهیم در سرکوب‌های خونین اعمال کرده است. این مقام‌ها و نهادها نه تنها از حق مسافرت به اروپا محروم شده‌اند، بلکه اگر اموالی در اروپا داشته باشند نیز این اموال ضبط می‌شود.

قطعنامه سپس از دولت آلمان خواسته است که در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تصویب تحقیقات مستقل درباره نقض حقوق بشر در ایران فشار بیاورد و از نظر مالی به شکل‌گیری این تحقیقات کمک کند. در این تحقیقات باید نشانه‌ها و اسنادی جمع‌آوری شود که بتوان از آنها در پرونده‌های کیفری آینده استفاده کرد.

زیر عنوان «صندوق مالی برای دور زدن فیلترینگ اینترنت» مجمع حزب سوسیال دموکرات آلمان خواستار دسترسی مردم ایران به اینترنت آزاد و بدون سانسور شده و نوشته است که برای تحقق این هدف باید امکانات مالی و تکنیکی لازم فراهم شود. حزب استفاده از صندوق‌های مالی آلمان و اتحادیه اروپا برای این منظور را توصیه و اعلام کرده است:

اینترنت نه تنها ارتباط موثر را امکان‌پذیر می‌کند، بلکه برای دسترسی به اطلاعات و مستند کردن نقض حقوق بشر نیز مهم است و به همین دلیل در وضعیت کنونی ایران اهمیتی حیاتی دارد.

قطعنامه سوسیال دموکرات‌های آلمان در بند ششم خود بر پشتیبانی دولت برلین از جامعه مدنی ایران تاکید ورزیده است. در این بند می‌خوانیم:

ما از دولت آلمان می‌خواهیم امکانات مالی وسیعی را برای جامعه مدنی ایران و جنبش آزادی‌خواهی آنها فراهم کند و فعالان جنبش دموکراتیک ایران در آلمان را مورد پشتیبانی و حفاظت قرار دهد.

تهیه‌کنندگان قطعنامه ضمن اشاره به تظاهرات صدهزار نفری ایرانیان تبعیدی در برلین در روز ۲۲ اکتبر و همایش‌های متعاقب آن در شهرهای مختلف آلمان، این حضور قدرتمند را نشانه پافشاری جامعه مدنی ایران برای عدالت و آزادی ارزیابی کرده و دولت آلمان را مسئول طرح بهتر و بیشتر این خواست‌ها در افکار عمومی دانسته‌اند.

در دو بخش آخر قطعنامه، از دولت آلمان خواسته شده است که مانع بازگرداندن آن دسته از پناهجویان ایرانی شود که درخواست پناهندگی‌شان رد شده و به همین دلیل حکم ترک خاک گرفته‌اند و یا در معرض این خطر هستند. علاوه بر این، سوسیال دموکرات‌های آلمان از دولت خواسته‌اند ترتیبی بدهد که معترضان ایرانی در صورتی که جانشان به خطر افتاد بتوانند از تسهیلات بیشتری برای دریافت روادید آلمان برخوردار شوند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز