هیئت پاکستان در کابل: برای رفع مشکلات سفر و تسهیل ویزا همکاری می‌کنیم

Submitted on س., 11/29/2022 - 08:46

حنا ربانی کهر، معاون وزیر امور خارجه پاکستان، در راس یک هیئت بلند‌پایه روز سه‌شنبه ۲۹ نوامبر/هشتم آذر، وارد کابل پایتخت افغانستان شد و با امیرخان متفی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، دیدار کرد.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، در توییتی نوشت که دو طرف در این نشست در مورد مسایل امنیتی، اقتصادی و موضوع مهاجرین گفت‌وگو کردند.

احمد در ادامه نوشت که امیرخان متقی در این دیدار با هیئت پاکستانی در مورد آزادی زندانیان افغانستانی در پاکستان، ایجاد تسهیلات برای مسافرین و همچنان توسعه تجارت و ترانزیت میان دو کشور تاکید کرد.

احمد تصریح کرد که هیئت پاکستانی تعهد داد که در راستای «برخورد خوب با مهاجرین افغان در پاکستان»، رفع مشکلات مسیر سفر و تسهیل ویزا همکاری می‌کند.

حنا ربانی کهر در این دیدار به مقام‌های طالبان گفته است که دولت‌های هر دو کشور باید با همدیگر همکاری داشته باشند و از منافع‌شان محافظت کنند.

قرار است که هیئت پاکستان در این سفر با محمد حسن آخوند، سرپرست ریاست الوزرا (نخست وزیر) طالبان نیز دیدار کند.

این اولین سفر یک مقام ارشد زن از حکومت پاکستان است که در دوره حاکمیت طالبان به کابل پایتخت افغانستان رفته و با مقام‌های طالبان دیدار می‌کند.

سفر هیئت پاکستان به افغانستان در شرایطی رخ داده که آتش‌بس میان طالبان پاکستانی و دولت پاکستان پایان یافته است که این توافق با میانجی‌گری طالبان افغانستان به دست آمده بود.

پاکستان با طالبان روابط نزدیک دارد و در حال حاضر سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در پاکستان در کنترل طالبان است.

در ادامه کمک‌های نقدی به افغانستان، یک بسته ۴۰ میلیون دلاری دیگر سه‌شنبه ۲۹ نوامبر/هشتم آذر، به کابل رسید.

بانک مرکزی افغانستان که اکنون در کنترل طالبان است در اعلامیه‌ای نوشت که بسته ۴۰ میلیون دلاری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان رسید به یکی از بانک‌های تجارتی(بازرگانی) در کابل سپرده شد.

در این اعلامیه آمده است که بانک مرکزی افغانستان : «از هر حرکت اصولی که سبب آمدن اسعار به کشور شود و به نیازمندان جامعه کمک کند قدردانی می‌کند و در زمینه تقویت و استحکام هر چه بیشتر سکتور بانکی به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.»

در حال حاضر ۱۸ بسته ۴۰ میلیون دلاری و بیش از ۳۰ بسته ۳۲ میلیون دلاری به افغانستان رسیده است که براساس آمار بانک مرکزی افغانستان، مجموع کمک‌های نقدی جامعه جهانی پس از تسلط طالبان در افغانستان به بیش از یک میلیارد و ۶۷۳ میلیون دلار می‌رسد.

هرچند روند انتقال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری در هر هفته به افغانستان ادامه دارد، اما هنوز درباره چگونگی مصرف این کمک‌ها اطلاعاتی در دست نیست.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که این کمک‌های نقدی که به افغانستان صورت گرفته در اختیار طالبان نیست بلکه در یک بانک بازرگانی در شهر کابل سپرده شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز