هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی بازداشت شدند

Submitted on Mon, 11/21/2022 - 12:13

هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی بازداشت شدند

ایرنا از بازداشت هنگامه قاضیانی و تسنیم از بازداشت کتایون ریاحی بازیگران سینما و تلویزیون خبر دادند.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، بنابر این گزارش  هنگامه قاضیانی بازیگر سینما و تلویزیون عصر روز یکشنبه ۲۹ آبان با حکم قضائی توسط دستگاه امنیتی بازداشت شد.

«ارتباط با رسانه‌های معاند و ضدانقلاب»، «حمایت از آشوبگری‌ و با تهییج و ترغیب جامعه» از عناوین اتهامی قاضیانی است که منجر به بازداشت وی شده است.

همچنین بنابر گزارش مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه ایران، طی روزهای گذشته از تعدادی افراد، در مورد صحت ادعاهای تحریک‌آمیز مطرح‌شده در مورد اغتشاشات مستندات و ادله خواسته شده‌است. که با گذشت چند روز تاکنون هیچ مستند و دلیلی ارائه نشده است. و در نتیجه این افراد جهت توضیح درخصوص مطالبی که منتشر کرده‌اند به دادسرا احضار شده‌اند.

در همین رابطه همچنین طی یک هفته گذشته نیز الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی جهت پاسخ‌گویی در مورد انتشار مطالب غیرمستند و تحریک‌آمیز به دادسرا احضار شده بودند.

سه تن دیگر از سینماگران نیز باید طی روزهای آتی به مقام قضائی در مورد مطالب غیرواقعی مطرح‌شده پاسخ‌گو‌ باشند.

برخی از چهره‌ها از جمله محمود صادقی، پروانه سلحشور و یحیی گل‌محمدی برای توضیح درخصوص انتشار مطالب غیرمستند یا توهین‌آمیز به دادسرا احضار شده‌اند.

آن‌ها روز شنبه جهت پاسخ‌گویی به مقام قضائی به دادستانی تهران احضار شده بودند.

این افراد در پی برخی اظهارنظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر، همچنین انتشار مطالب تحریک‌آمیز احضار شده‌اند.

بنابر اخبار منتشر شده در سایت‌های سینمایی نظیر کافه‌سینما و سینمادیلی بر همین اساس، حمید فرخ‌نژاد ممنوع‌الکار و آموزشگاه سینمایی هومن سیدی نیز بسته شده است.

در چهل‌وهشتمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی – رئیس سازمان- که سه‌شنبه ۲۵ آبان در سالن شهید آوینی سازمان سینمایی برگزار شد. از ایجاد کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان، قوه‌ قضائیه و خانه‌ سینما برای پیگیری مشکلات پیش‌آمده برای برخی از سینماگران در پی ناآرامی‌های اخیر خبر داده شد.

خزائی گفت:

ناآرامی‌های اخیر در کشور با حواشی و مشکلاتی برای تعدادی از فعالان سینما همراه بوده است. که در کنار پیگیری و تشکیل جلسات متعدد با مراجع و دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه، به منظور سرعت‌بخشی به روند رسیدگی به مشکلات همکاران، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان سینمایی، قوه‌ قضائیه و خانه‌ سینما ایجاد شده و در حال پیگیری برای رفع آن مشکلات است.»

چند روز پیش شبکه «شرق» گزارشی درباره هنرمندانی که احضار شده یا ممنوع‌الخروج هستند، تهیه کرده بود. در این گزارش تأکید شده بود در طول این مدت لیستی صدنفره شامل زندانیان، کسانی که پاسپورت‌هایشان توقیف شده است. و ممنوع‌الخروج‌ها توسط کمیته حمایت حقوقی و قضائی از هنرمندان و سینماگران تهیه شده است.

اسامی این فهرست مدام به‌روز شده و نفرات جدیدی به لیست اضافه می‌شوند. علیرضا حسینی، از اعضای این کمیته گفته بود که برای حفظ حقوق بازداشت‌شدگان اجازه ندارند اسم‌ آن‌ها را منتشر کنند.

«10 مستندساز از قبل به خاطر سفرها و شرکت در ورک‌شاپ درگیر دادگاه بودند و شش نفر هم به خاطر بیانیه در لیست هستند. و ۲۶ نفر از اعضای خانه تئاتر و موسیقی هم در لیست حضور دارند. تعدادی از دستگیرشدگان نویسنده‌، دستیار فیلم‌بردار و سازنده فیلم کوتاه و مستندساز هستند. اکثرا جوان هستند و متأسفانه دچار پرونده قضائی شده‌اند‌.

منبع: شبکه شرق

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز