گروسی از بدترشدن وضعیت در صورت لغو دیدار آژانس اتمی با ایران خبر داد؛ ایران می‌گوید وضعیت برای نتیجه‌گیری آماده است

Submitted on پ., 11/17/2022 - 10:59

بر اساس گزارش‌ها و طبق اعلام مدیر کل آژانس جهانی انرژی اتمی، از پیش‌تر قرار بود که هیاتی از آژانس به‌زودی به ایران سفر و گفت‌وگویی «فنی» را با مقامات مسئول ایرانی، دنبال کند.

روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت که فعلا هیچ سفری از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، در دستورکار قرار ندارد.

او افزوده قرار بود که هیاتی از آژانس به ایران سفر کند، اما چنان‌چه پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر «آمریکا و سه کشور اروپایی» تصویب شود، معلوم نیست که سفر هیات آژانس به ایران «نتیجه‌ای» به‌دنبال داشته و مفید باشد.

سخنان محمد اسلامی، در واکنش به قطعنامه‌ای است که گفته می‌شود در روزهای آینده در نشست شورای حکام آژانس «به رای» گذاشته می‌شود. متن این قطعنامه به‌صورت مشترک توسط آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا تهیه شده‌است.

اظهارات اسلامی، واکنش رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برانگیخت و او عصر همان روز در توئیتر نوشت که در صورت لغو این سفر «وضعیت بدتر می‌شود».

گروسی همچنین نوشت امیدوار است که دیدار هفته آینده، به‌هدف پایان‌دادن به بن‌بست در گفت‌وگوها درمورد «کشف آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام‌نشده ایران» برپا شود.

او از این دیدار با عنوان یک نشست «فنی» یاد کرده‌است.

رافائل گروسی ساعتی پس از انتشار این توئیت، در جریان یک نشست خبری تصریح کرد که نوشته‌اش در واکنشی به انعکاس صحبت‌های محمد اسلامی در رسانه‌های ایران بوده‌است. گروسی توضیح داد که ایران تاکنون به‌طور رسمی تصمیم «لغو نشست» را به آژانس ابلاغ نکرده‌است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که در صورت لغو نشست «وضعیت از آن‌چه که هست، بدتر می‌شود». او افزود: ما هیچ پیشرفتی نداریم.

آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود توقع دارد که مقام‌های ایران، در مورد منشا اورانیوم در «سه تاسیسات اعلام‌نشده توسط ایران» اطلاعات موثق فنی را در اختیار این سازمان قرار دهد.

مذاکرات ایران و آژانس در مورد نتایج تحقیقاتی که آژانس از چند سال پیش در مورد منشا اورانیوم در این تاسیسات انجام داده، از چند ماه پیش به بن‌بست رسیده‌است.

صبح پنج‌شنبه ۲۶ آبان ماه محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، نیز به ماجرا ورود کرد.

رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که نذیری اصل، نگرانی عمیق‌اش را از «بخشی از گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» ابراز کرده‌است.

او که در نشست فصلی شورای حکام حضور دارد، اظهار کرده که همه «اقدامات جبرانی هسته‌ای» که توسط جمهوری اسلامی انجام شده، با «حقوق ایران ذیل برجام» تطابق دارد.

نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی همچنین گفته که باوجود انجام «مذاکرات طاقت‌فرسا طی بیش از ۱۸ ماه» این مذاکرات به‌سبب نبود «اراده سیاسی و عزم آمریکا» به‌نتیجه نرسیده‌است.

نذیری اصل اما می‌گوید که باتوجه به «همکاری‌ها و رایزنی‌های اخیر با آژانس» و «چشم‌انداز مثبت» برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده، مقامات رژیم باور دارند که وضعیت برای «به‌نتیجه رسیدن مذاکرات» آماده‌است.

ایران از بیش از دو ماه پیش، در پی مرگ مهسا امینی که در «بازداشت پلیس امنیت اخلاقی» جمهوری اسلامی بود، صحنه اعتراضات گسترده مردمی است. بسیاری از معترضان در خارج و داخل مرزهای ایران، خواهان توقف مذاکره قدرت‌های خارجی با ایران، به‌دلیل «سرکوب، کشتار و بازداشت گسترده» معترضان هستند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز