گروه هفت از نقض حقوق بشر در ایران و افغانستان ابراز نگرانی کرد

Submitted on ش., 05/20/2023 - 19:24

بعدازظهر روز شنبه ۳٠ اردیبهشت، متن کامل بیانیۀ گروه هفت در ۴٠ صفحه منتشر شد. اجلاس امسال رسماً فردا – یکشنبه ۲۱ مه – پایان خواهد یافت.

بیانیۀ جدید کم و بیش همان خطوط کلی را که یک ماه قبل در اجلاس وزیران خارجۀ گروه هفت مطرح شده بود، این بار در سطح سران، تکرار می‌کند.

کشورهای ایالات متحد آمریکا، کانادا، ژاپن، بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا که گروه هفت را تشکیل می‌دهند، در بیانیۀ خود آورده‌اند: «ما با نگرانی شدید شاهد وخامت وضعیت انسانی و اقتصادی در افغانستان هستیم».

گروه هفت مخالفت شدید خود را با «نقض پیگیر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی توسط طالبان» ابراز می‌کند و خواستار «لغو فوری تصمیمات غیرقابل قبول، به ویژه تصمیمات علیه زنان و دختران» می‌شود.

همچنین در این بیانیه از طالبان خواسته شده که شرایط را برای گفتگوی ملی و مشارکت افغان‌ها در امور کشور فراهم کنند و «به تعهدات خود در امر مبارزه با تروریسم پایبند باشند و اطمینان حاصل کنند که خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به هیچ کشوری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.»

گروه هفت در مورد نقض حقوق بشر در ایران نیز عبارات کم و بیش مشابهی را به کار می‌برد و به ویژه از سرکوب تظاهرات زنان و همچنین «هدف قرار دادن افراد، از جمله زنان، دختران، گروه‌های اقلیت و روزنامه‌نگاران در داخل و خارج از ایران» ابراز نگرانی می‌کند و از رهبران جمهوری اسلامی می‌خواهد که «به بازداشت های ناعادلانه و خودسرانه پایان دهند.»

البته بیانیۀ گروه هفت قبل از پرداختن به مسئلۀ حقوق بشر در ایران، به سراغ پروندۀ اتمی می‌رود و تأکید می‌کند که «ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند.»

در بیانیه آمده است که برنامۀ هسته‌ای ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و همچنان «راه‌حل دیپلماتیک بهترین راه برای حل این موضوع است» و برجام می‌تواند مرجع مفیدی برای این کار باشد.

گروه هفت از «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندۀ ایران، از جمله تحویل موشک و پهپاد  به گروه‌های نیابتی» نیز نگران است و به ویژه از تهران می‌خواهد که «انتقال پهپادهای مسلح را که برای حمله به زیرساخت های حیاتی اوکراین و کشتن غیرنظامیان اوکراینی استفاده شده، متوقف کند». گروه هفت در عین حال از «توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط» ابراز خوشنودی می‌کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز