غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران، توسط سه کشور اروپایی محکوم شد؛ آمریکا به‌شدت نگران است

Submitted on چ., 11/23/2022 - 06:40

ساعاتی پس از آن‌که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از آغاز «غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد» در سایت فردو، خبر داد، آژانس بین‌المللی انرژی تایید کرد که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در این سایت را آغاز کرده است.

 در پی این اعلام، فرانسه، بریتانیا و آلمان، روز سه‌شنبه اقدام جمهوری اسلامی ایران را یک چالش مقابل «نظام جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» قلمداد کردند.

تروئیکای اروپایی اعلام کرده‌است که چنین اقدامی از سمت ایران، نمی‌تواند هیچ «توجیه غیرنظامی» معتبری داشته باشد.

در این بیانیه مشترک که بریتانیا آن را تهیه کرده، آمده‌‍‌است که این کشورها همچنان همراه شرکای بین‌المللی‌شان در مورد بهترین روش برای رسیدگی به «ادامه تشدید تنش هسته‌ای» جمهوری اسلامی ایران، رایزنی خواهند کرد.

در همین راستا ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه از «توسعه برنامه هسته‌ای و توانایی‌های موشک بالستیک ایران» به‌شدت ابراز نگرانی کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در جریان یک نشست خبری گفت که ایالات متحده دیدگاهش را مبتنی بر این‌که «اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد» تغییر نداده‌است.

او با واکنش به اقدام ایران، افزود که همه گزینه‌ها برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در دسترس است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته‌است که این کشور غنی‌سازی اورانیوم با «درجه خلوص ۶۰ درصدی» را که در مرکز فردو انجام می‌شود، در «واکنش به قطعنامه شورای حکام» در پیش گرفته‌است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پنج‌شنبه گذشته قطع‌نامه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد و از این کشور خواست که در مورد اورانیوم کشف‌شده در «سه سایت اعلام‌نشده» به سرعت با آژانس همکاری کند. قطع‌نامه تازه، دومین قطع‌نامه صادرشده در شش ماه گذشته، در مورد این سه سایت اعلام‌نشده، است.

تروئیکای اروپایی می‌گوید که با افزایش ظرفیت تولید در نیروگاه‌های فردو و نطنز و افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده، توافق برجام بیش‌ازپیش توخالی شده‌است.

روز چهارشنبه، محمد اسلامی با واکنش به بیانیه فرانسه، بریتانیا و آلمان، گفت که به پرسش‌های آژانس پاسخ داده شده‌است. او افزود «ظرفیتی جدید برای غنی‌سازی ایجاد شده‌است که کل این عملیات، در چهارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین واکنش آژانس و در پی آن بیانیه کشورهای اروپایی را یک «ابزار سیاسی برای فشار بر ایران» خوانده‌است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز