فیگارو : الحاق کرانۀ غربی رود اردن هدیه اسرائیل به رژیم ایران و متحدانش یعنی حماس و حزب الله است

Submitted on جمعه, 07/03/2020 - 00:36

خبرنگار فیگارو گفته است که از امارات تا پادشاه اردن همگی می گویند که اگر در مورد طرح الحاق بخش هایی از کرانۀ غربی رود اردن موضع نگیرند، افکار عمومی کشورهای عرب با رژیم ایران و متحدان آن یعنی حزب الله و حماس همسو خواهند شد.

اردن حتی تهدید کرده که در صورت این طرح رابطۀ خود را با اسرائیل قطع خواهد کرد، در حالی که اردن و مصر تنها کشورهای عرب منطقه هستند که با اسرائیل رابطۀ دیپلماتیک دارند.

مایکل ملادونوف فرستادۀ سازمان ملل و میانجی اسرائیل و فلسطین به خبرنگار فیگارو گفته است که "اگر فلسطینیان احساس کنند که هیچ دورنمایی برای حل مسالمت آمیز منازعه اسرائیل و فلسطین وجود ندارد، احساس آنان فرصت بهره برداری را برای جریانات افراطی و با انگیزه ها و اهداف ویرانگر فراهم می کند."

 مالبرونو افزوده است که منظور فرستادۀ سازمان ملل از گروه های افراطی، رژیم ایران، حماس، حزب الله لبنان، شبه نظامیان شیعه عراق و خلاصۀ همۀ جریان ها و افرادی است که به قول رژیم اسلامی ایران "محور مقاومت" علیه اسرائیل و آمریکا و کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس را تشکیل می دهند.

عاصم العمری از رهبران فلسطینی به خبرنگار فیگارو گفته است که مناسبات حماس و جمهوری اسلامی بسیار بهبود یافته، و همزمان رژیم های تهران و آنکارا که مدافع حماس هستند با یکدیگر به تفاهم رسیده اند. تحلیلگر فلسطینی گفته است که در صورت الحاق بخش هایی از کرانۀ غربی رود اردن، رژیم های عرب نخواهند توانست گشایش مناسبات خود را با اسرائیل برای افکار عمومی کشورهای خود توجیه کنند.

مالبرونو تصریح می کند که اخیراً نمایندۀ امارات در سازمان ملل گفته است که الحاق کرانۀ غربی رود اردن توسط اسرائیل مانع از عادی شدن رابطۀ ابوظبی با اسرائیل خواهد شد. مالبرونو یادآوری کرده است که اخیراً امارات برغم مخالفتش با الحاق کرانۀ غربی رود اردن توافقنامۀ علمی را با اسرائیل برای توسعۀ تحقیقات و فناوری مقابله با ویروس کرونا امضا کرده است.

با این حال، خبرنگار فیگارو اعتراف کرده است که مخالفت کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس با طرح الحاق بخش هایی از کرانۀ غربی رود اردن به روند نزدیک شدن مناسبات اسرائیل و کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس لطمه ای وارد نخواهد کرد. او گفته است که نبرد با دشمنان مشترک یعنی رژیم ایران و به تازگی رژیم آنکارا بر دلبستگی کشورهای عربی به باصطلاح مسئلۀ مقدس فلسطین می چربد.

خبرنگار فیگارو در پایان نوشته است : در مقابل پراکندگی کشورهای عرب منطقه که هنوز متاثر از شورش های سال ٢٠١١  هستند، دو کشور غیر عرب خاورمیانه یعنی ایران و ترکیه نهایت بهره برداری سیاسی را از الحاق کرانۀ غربی رود اردن خواهند کرد تا خود را بهترین مدافعان مردم فلسطین جلوه دهند. در این میان حکومت اسلامی ایران تمام خشم خود را متوجۀ عربستان و امارات خواهد کرد که می کوشند تا مناسبات خود را با اسرائیل عادی سازند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز