فرار متهم پرونده تخلفات پتروشیمی و خرید املاک در کانادا و انگلیس

Submitted on چ., 08/05/2020 - 01:22

قاضی رسیدگی به پرونده تخلفات پتروشیمی مربوط به اتهامات «شرکت بازرگانی پتروشیمی»، اسدالله مسعودی‌مقام، از فرار داماد وزیر پیشین صنعت ایران، علی اشرف ریاحی به خارج از کشور خبر داد.

طبق گزارش رسانه هدهد کانادا، ماجرای این پرونده که به موضوع «اتهام مشارکت و معاونت در اخلال کلان اقتصادی در حوزه پتروشیمی به مبلغ شش میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو» اشاره دارد، در جریان است.

علاوه بر آقای اشرف ‌ریاحی چهار متهم دیگر به نام‌های مرجان شیخ الاسلامی، محمدحسین شیرعلی، مهدی شریفی نیک نفس، سید امین قرشی سروستانی هم «فراری» هستند.

در پی جلسات دوازدهم و سیزدهم دادگاه رسیدگی به این پرونده اعلام شده بود که آقای اشرف ریاحی وارد کشور شده اما همسر و فرزندش را راهی خارج از کشور کرده و بعد خودش در داخل کشور «فراری» شده است.

اشرف ریاحی متهم به همکاری در «اخلال کلان در نظام اقتصادی» و «جمع‌آوری مال از طریق نامشروع» شده است.

قاضی پرونده، در جلسه دادگاه گفت: «رضا حمزه‌لو، متهم ردیف اول پرونده تخلفات پتروشیمی در کانادا متهم به خرید املاک برای یکی دیگر از متهمان این پرونده و پرداخت‌هایی ارزی به فرزند و برادرش است».

علاوه بر این اتهامات به آقای حمزه‌لو٫ اتهام دیگری ذکر شده که با «سوءاستفاده» از شرایط تحریم و در جریان تبدیل ارز به ریال، استفاده‌های مالی برده است.

آقای حمزه‌لو علاوه بر دفاع از کارهای خودش، گفت: «منابع ارزی بسیاری در دست داشتم و می‌توانستم همه کاری را بکنم».

حمزه‌لو همچنین گفته که تبدیل ارز به ریال با مجوزهای قانونی صورت گرفته است.

طبق گفته قاضی پرونده، آقای حمزه‌لو از طریق شرکت‌هایی که داشته، در جریان مبادلات ارزی به میزان ۳۸۰ میلیون یورو، مقدار ۳۶ میلیون یورو منفعت ایجاد کرده است.

حمزه‌لو، در جریان نقل و انتقال ارز در شرایط تحریم، از طریق دو شرکت ثبت شده در ترکیه که مرجان شیخ‌الاسلامی مدیر این شرکت‌ها بوده، انجام می‌داده است.

این قاضی به رضا حمزه لو یک هفته فرصت داد تا گزارشی مستند از هزینه ارزهای جابجا شده را به دادگاه ارائه دهد.

قاضی دادگاه همچنین گفت دامادا وزیر پیشین صنعت علیه مرجان شیخ‌الاسلامی و رضا حمزه‌لو مدارکی رائه کرده است و اما جزئیات بیشتری از این اسناد ارائه نکرد.

همچنین طبق گفته قاضی دادگاه در جلسه قبلی، اشرف ریاحی و مرجان شیخ‌الاسلامی قصد دارند علیه یکدیگر مدرک به دادگاه ارائه دهند. قاضی از آن‌ها خواسته بود که دست از اقدامات تهدیدآمیز و مزاحمت تلفنی برای مقامات قضایی بردارند و «اموال به تاراج رفته از بیت‌المال» را بازگردانند.

شیخ‌الاسلامی متهم است که در ترکیه با همکاری رضا حمزه‌لو، شرکت‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها تاسیس کرده و بالای هفت میلیون یورو «مال نامشروع» را جمع‌آوری کرده است.

در چهارمین جلسه دادگاه، وکیل تسخیری خانم شیخ‌الاسلامی ضمن رد اتهامات مطرح شده، گفت: « مرجان شیخ‌الاسلامی نه‌تنها به هیچ جرمی مرتکب نشده است، بلکه با فدا کردن خود و خانواده در این راه که ممکن بود تحت تأثیر تحریم‌ها قرار بگیرند خدمات مثبتی را به این نظام ارائه کرده است.»

در جلسه چهاردهم رسیدگی به دادگاه تخلفات شرکت بازرگانی پتروشیمی، قاضی دادگاه همچنین گفت علی اشرف ریاحی، «مطالب» و «مستنداتی» درباره پدرخانمش (محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشین صنعت ایران) درزمینه پرونده دارو ارائه کرده است.

این پرونده به شرکت دارویی «توسعه دارویی رسا» باز می‌گردد که زینب نعمت‌زاده، همسر علی اشرف ریاحی، یکی از اعضای هیات مدیره آن بود.

در پرونده این شرکت که توسط دختران نعمت‌زاده اداره می‌شد، شبنم نعمت‌زاده، یکی دیگر از دختران آقای محمدرضا نعمت‌زاده به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور و احتکار دارو در تاریخ دی‌ماه ۹۸ به ۲۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

طبق گزارشی از احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در بهمن ۱۳۹۵ منتشر کرد، مریم بختیار، همسر آقای نعمت‌زاده و شبنم و زینب نعمت‌زاده در ۱۰ شرکت فعال در زمینه پتروشیمی به عنوان مدیرعامل، رئیس، نایب‌رئیس و عضو هیئت مدیره یا بازرس مشغول به فعالیت بوده‌اند.

وزیر پیشین صنعت گفته دخترش، شبنم نعمت‌زاده، او را در جریان پرونده‌اش قرار نداده بود و او به تازگی خانه پدری‌‌اش را فروخته تا بخشی از بدهی دخترش را صاف کند.

بیشتر بخوانید:

منبع خبر: دویچه وله

انتشار این خبر به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و رسانه هدهد تنها بازنشر کننده اخبار مربوط به جامعه فارسی زبانان کانادا با ذکر منبع اصلی خبر می باشد.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز