فرانسه سفیر خود در بورکینافاسو را به پاریس فراخواند

Submitted on جمعه, 01/27/2023 - 04:13

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: «در چارچوب آخرین تحولات در بورکینافاسو، ما تصمیم گرفتیم سفیر خود را به پاریس فرا بخوانیم تا درباره وضعیت و چشم‌انداز همکاری دوجانبه خود رایزنی کنیم.»

لوک هالاد از تابستان ۲۰۱۹ سفیر فرانسه در اوگادوگو بوده است.

روز دوشنبه، دولت بورکینافاسو اعلام کرد که توافقنامه سال ۲۰۱۸ مربوط به وضعیت نیروهای فرانسوی حاضر در بورکینافاسو را رد می‌کند. در پی آن، وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که تصمیم دولت بورکینافاسو را دریافت کرده است.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که بر اساس شرایط توافق، فسخ قرارداد پس از دریافت کتبی این تصمیم، اجرایی می‌شود.

در ماه دسامبر، حکومت بورکینافاسو با انتقاد از سفیر فرانسه برای گزارش علنی از اوضاع امنیتی کشور، از پاریس خواسته بود او را تغییر دهد. بورکینافاسو از سال‌ها پیش، هدف خشونت‌های جهادگرایان شده است.

فرانسه همکاری نظامی نزدیکی با دولت بورکینافاسو دارد که از زمان استقلال این کشور (١٩۶٠) تاکنون قطع نشده اما به خصوص از سال ٢٠١٠ که خطر تروریسم اسلام‌گرا در منطقه افزایش یافت، نیروهای فرانسوی فعال‌تر شدند.

پنج سال پیش، افراد مسلح، مقر ستاد مشترک ارتش بورکینافاسو، سفارت فرانسه و انستیتو فرانسه در شهر واگادوگو در بورکینافاسو را هدف حمله قرار دادند. دست‌کم هفت تن از نیروهای امنیتی بورکینافاسو در درگیری با افراد مسلح کشته شدند.

همچنین در سال‌های اخیر حکومت بورکینافاسو روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی برقرار کرده است.

در روزهای اخیر همسر نخست‌وزیر بورکینافاسو برای شرکت در یک کنگره حکومتی موسوم به «زنان تاثیرگذار» به تهران سفر کرد.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز