فرانسه، بریتانیا و آلمان خواستار پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام شدند

Submitted on جمعه, 11/20/2020 - 13:23

فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیۀ مشترکی که وبگاه وزارات امور خارجۀ بریتانیا منتشر کرده است، ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به نقض تعهدات ایران در برجام تاکید کرده اند که این سه کشور همچنان متعهد به حفظ و اجرای کامل این قرارداد هسته‌ای هستند. 

در متن بیانیه مشترک سه کشور اروپایی عضو برجام آمده است که پاریس، لندن و برلن تمام تلاش خود را برای حفظ برجام به خرج داده‌اند. این کشورها همچنین تاکید کرده‌اند که نسبت به خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران اظهار تاسف می کنند. 

بر اساس این بیانیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان با راه‌اندازی مکانیسم مالی «اینستکس» برای براه انداختن تجارت قانونی با ایران، تلاش کرده‌اند از فشار تحریمهای اقتصادی کشور بکاهند. 

این بیانیه تاکید می‌کند که علیرغم تلاش‌ها و حسن نیت سه کشور اروپایی عضو برجام، ایران یک سال و نیم است که بارها تعهدات هسته‌ای خود را به صورت جدی و آشکارنقض کرده است. 

فرانسه، بریتانیا و آلمان گفته اند: «ما همچنان نگران رویکرد ایران هستیم زیرا اقدامات این کشور عواقب جبران ناپذیری  را به دنبال خواهد داشت». بر اساس متن بیانیه مشترک سه کشور اروپایی عضو برجام، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم رسیده و این مقدار ۱۲ برابر حد مجاز تعیین شده در این قرارداد هسته‌ای است.

این سه کشور ضمن ابراز نگرانی از افزایش مقدار و نیز سطح غلظت اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران گفته‌اند که استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و فعالیت‌های این کشور در «تأسیسات هسته‌ای فردو» هیچ توجیح معتبری برای استفاده در امور غیرنظامی ندارد.

در بیانیه مشترک این سه کشور همچنین آمده است، با این که استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برخلاف تعهدات برجامی ایران است اما، جمهوری اسلامی نصب سانتریفیوژهای پیشرفته از نوع «آی‌آر ۲ ام» و «آی‌آر ۴» در سایت «نطنز» را تایید کرده است. 

متن این بیانیه تاکید می‌کند: «اکنون اهمیت حیاتی دارد که ایران به تمامی اقداماتی که برجام را نقض می‌کند پایان دهد و بدون تأخیر بیشتر به تعهدات خود بازگردد». 

فرانسه، بریتانیا و آلمان همچنین گفته‌اند: «ما انتظار داریم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و مطابق تعهدادت برجام، به تمامی پرسش های این آژانس پاسخ دهد».

بیانیه روز چهارشنبه، توسط نمایندگان سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و در واکنش به گزارش اخیر (سه‌شنبه ۱۷ نوامبر) رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تنظیم شده است. در این گزارش، نقض برجام و استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته از سوی ایران تایید شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز