دیوان کیفری بین‌المللی از سازمان ملل خواست نمایندگی رسمی افغانستان را مشخص کند

Submitted on ش., 10/09/2021 - 13:31

دیوان کیفری بین‌المللی که تحقیقات خود در مورد ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان را متوقف ساخته است، روز جمعه هشتم اکتبر/۱۶ مهر از سازمان ملل متحد خواست نمایندگی رسمی این کشور را مشخص کند.  

این دیوان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که نمایندگی رسمی کابل در نهادهای بین‌المللی مشخص نشود، از سرگیری تحقیقات در مورد جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان ممکن نخواهد بود. 

حدود دو ماه از پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان و به رغم گفت‌و‌گوهای این گروه با برخی از کشورها، تاکنون هیچ کشوری «حکومت» طالبان را به رسمیت نشناخته است. 

قضات دیوان کیفری بین‌المللی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و نهاد حاکم دیوان خواسته‌اند تا مشخص کنند از نظر حقوق بین‌الملل چه گروهی  بر افغانستان حکومت می‌کند. 

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که در ۲۷ سپتامبر سال جاری (۲۰۲۱) یکی از دادستان‌های دادگاه بین‌المللی کیفری خواستار از‌سرگیری تحقیقات در مورد وضعیت افغانستان شد. 

با این وجود، کریم خان، دادستان جدید دیوان کیفری بین‌المللی ماه گذشته (سپتامبر ۲۰۲۱) گفت، با توجه به تغییر شرایط افغانستان، تحقیقات این مرجع قضایی درباره ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان از‌ این پس بر طالبان و داعش متمرکز خواهد.

ده‌ها هزار غیرنظامی افغانستانی در جریان ۲۰ سال حضور نظامی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان و جنگ این نیروها با گروه طالبان، کشته شدند. آمار دقیق کشته‌شدگان غیرنظامی در افغانستان مشخص نیست. 

ارتکاب جنایت جنگی از سوی نیروهای بین‌المللی در افغانستان

فاتو بنسوده، دادستان پیشین دیوان کیفری بین‌المللی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ نظامیان آمریکا و همچنین ماموران «آژانس اطلاعات مرکزی» این کشور (سیا) را به اعمال خشونت و شکنجه زندانیان افغانستانی متهم کرد و خواستار آغاز تحقیق در مورد این پرونده شد.

دادستان پیشین دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ با انتسار بیانیه ای اعلام کرد که «پایه و اساس مستدلی» برای باور به ارتکاب «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» از سوی نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۰۳ در افغانستان وجود دارد. 

دیوان بین المللی کیفری در لاهه سرانجام مجوز آغاز تحقیقات در مورد اتهامات جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان توسط نیروهای آمریکایی و دیگر طرف‌های درگیر در جنگ این کشور را یک سال پیش (مارس ۲۰۲۰) صادر کرد. 

ایالات متحده آمریکا که عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست، همواره مخالف خود با تحقیقات این دیوان کیفری در مورد احتمال ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان را اعلام کرده است. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز