دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد

Submitted on ی., 05/28/2023 - 06:14

در دور نخست این انتخابات که میزان مشارکت ۸۸.۸ درصد بود، رجب طیب اردوغان توانست ۲.۵ میلیون رأی پیشتاز شود. بنابرنظرسنجی‌ها، او در این دور اقبال بلندتری دارد تا پس از ۲۰ سال باز هم ریاست کشور را در دست بگیرد.

چشم امید رقیب او، کمال قلیچ‌داراوغلو، معروف به کمال بای، به ۸ میلیون نفری است که در دور اول رأی ندادند. او در دور نخست در برابر ۴۹.۵ آرا اردوغان، ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود. سینان اوغان، نامزد ملی‌گرایان افراطی که در دور نخست با کسب ۵ درصد آرا سوم شده بود، گفت که از اردوغان حمایت خواهد کرد.

در حوزه اقتصادی، مشکلات به وجود آمده بعد از زلزله بزرگ در جنوب ترکیه و انتقادها از کندی روند بازسازی و نیز کاهش ارزش پول ملی و در حوزه سیاسی مشکلات مربوط به کردها و احزاب مخالف از مهم‌ترین چالش‌های تعیین کننده برای رأی‌دهنگان ترکیه است. گفتمان ملی، وجه مشترک هر دو نامزد است.

پیشتر رأی‌گیری برای دور دوم انتخابات در برخی حوزه‌های خارج از کشور آغاز شده بود.

این گزارش روزآمد می‌شود. برای به‌روز کردن خبرها اینجا را کلیک کنید.

(ساعت‌ها به وقت پاریس است)

♦ ١١:١۶‬‬ گزارش خبرنگار ار.اف.ای از ترکیه

کمال قلیچدار اوغلو، کاندیدای اپوزیسیون ترکیه با حضور در یک حوزه اخذ رای در مدرسه‌ای در آنکارا، رای خود را به صندوق انداخت. قلیچدار اوغلو پس از خروج از حوزه رای گیری از هموطنان خود خواست تا «برای رهایی از یک رژیم استبدادی رای دهند».

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه و دیگر کاندیدای دور دوم انتخابات نیز به همراه همسرش با حضور در یک مدرسه ابتدایی در منطقه اسکدار استانبول رای خود را به صندوق انداخت. او پیش‌بینی کرد که رای گیری «به سرعت به نتیجه خواهد رسید».

LIVE - Türkiye's President Recep Tayyip Erdogan casts his vote in the country's presidential elections https://t.co/zRtxHUAtUZ

♦ ۱۰:۴۸ خبرنگار ار.اف.ای: رأی‌دهندگان طرفدار اردوغان پیروزی را حتمی می‌دانند

دانیل والو، خبرنگار ار.اف.ای در استانبول گزارش می‌دهد که بیشتر رأی‌دهندگان اردوی رجب طیب اردوغان، از پیروزی نامزد انتخاباتی خود مطمئن هستند. رأی‌دهندگانی که این خبرنگار روز یکشنبه با آنها گفتگئو کرده گفته‌اند که رئیس جمهوری کنونی ترکیه برای یک دوره پنج ساله دیگر برگزیده خواهد شد و دهه سوم قدرت را آغاز خواهد کرد، طول عمری باورنکردنی برای رهبری که تا پیش از این گمان می‌رفت در حال از دست دادن جایگاه خود باشد. از سوی دیگر، نامزد اپوزیسیون می‌خواهد آرای ملی‌گرایان را به دست آورد، اما این یک راهبرد مخاطره‌آمیز است که صف رأی‌دهندگان اپوزیسیون را از هم جدا کرده است. برخی از آنها می‌گویند که از تغییر مسیر کمال قلیچ‌داراوغلو به سمت راست، به ویژه با مواضع ضدمهاجر، حیرت‌زده‌اند و برخی دیگر به عکس، گمان می‌کنند او از این گفتمان برای متقاعد کردن ناسیونالیست‌ها بهره می‌برد.

♦ ۹:۵۵ گزارش خبرنگار ار.اف.ای از استانبول

در مدرسه ترخان در منطقه بیگ اوغلو استانبول، رأی‌دهندگان اندک اندک وارد شعبه رأی‌گیری می‌شوند. میز کوچکی گذاشته شده تا رای‌دهندگان بتوانند قبل از خروج چای و شیرینی بخورند.

ایرم ایلایدا زودسما، یکی از ناظران حزب متبوع اردوغان توضیح می‌دهد که شمار رأی‌دهندگان نسبت به دور اول افزایش یافته است. او می‌گوید: «ترس‌های زیادی در مورد دزدیده شدن رأی‌ها و احتمال تقلب در صندوق‌ها وجود دارد. اگر مشکلی گزارش شد یا متوجه بشویم که قوانین نقض شده است، می‌توانیم آن را گزارش کنیم. ما اینجا هستیم تا بایستیم و از دموکراسی دفاع کنیم.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز