دولت ایران مدعی شد «عناصر اطلاعاتی فرانسه» را در جریان اعتراضات مردمی بازداشت کرده‌است

Submitted on چ., 11/16/2022 - 05:56

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، احمد وحیدی صبح چهارشنبه بیست و پنجم آبان، در حاشیه نشست هیأت دولت، گفته‌است: افرادی با ملیت‌های غیرایرانی در جریان «آشوب‌ها» بازداشت شده‌اند که برخی‌شان نقشی مهم داشته‌اند.

این نظامی سابق که اکنون بر مصدر وزارت کشور است، اظهار کرده که در میان این افراد «عناصری از سرویس های اطلاعاتی فرانسه» حضور دارند. وحیدی همچنین گفته است «طبق قانون با این افراد رفتار خواهد شد».

این گفته‌ها در شرایطی بیان می‌شود که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه جمعه پیش پس از دیدار با هیاتی از زنان کنشگر ایرانی، خیزش جاری در ایران را یک «انقلاب» خوانده و در کنار سایر کشورهای اروپایی در راستای «افزایش تحریم علیه مقام‌های حکومت ایران» تلاش می‌کند.

رویترز گزارش می‌دهد که پس از جان‌باختن مهسا امینی در پی بازداشت توسط «پلیس امنیت اخلاقی» مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از دو ماه پیش تاکنون با یک جنبش اعتراضی گسترده‌ رو‌به‌رو هستند.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه گذشته اعلام کرد که هم‌اکنون هفت شهروند فرانسوی، در ایران زندانی هستند.

در اوایل ماه اکتبر گذشته، پس از پخش ویدئوی «اعترافات اجباری» سسیل کوهلر و ژاک پاریس، که این زوج فرانسوی در آن «ادعای جاسوسی» کرده بودند، دولت فرانسه این اقدام حکومت ایران را یک «صحنه‌سازی شرم‌آور» توصیف کرد.

این زوج که عضو اتحادیه‌های کارگری فرانسه بوده و برای تفریح و دیدار به ایران سفر کردند، با اتهاماتی همچون «سازمان‌دهی آشوب و بی‌نظمی» مواجه هستند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز