دو علامت متضاد از بورس تهران

Submitted on ی., 11/22/2020 - 01:25

به گزارش اقتصاد نیوز، در معاملات روز ‌شنبه، بورس توانست هفتمین روز مثبت را ثبت کند و رکورد ارزش معاملات خرد نیمه دوم سال را بشکند، اما شاخص کل فرابورس اندکی نزول کرد و روند رو به رشد مازاد تقاضا در بازار متوقف شد. در پایان معاملات اولین روز آذر ماه، ارزش صف‌های فروش از ارزش صف‌های خرید بیشتر شد. آیا مازاد عرضه در بازار روند صعودی بورس را در روز یکشنبه متوقف خواهد کرد؟

در پایان معاملات روز شنبه، 72 نماد صف خرید داشتند، هر چند ارزش صف‌های خرید نسبت به روز معاملاتی قبل 67 درصد کاهش یافت. در بورس، نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران) و بترانس (شرکت ایران ترانسفو) بیشترین تقاضا را داشتند و در فرابورس نماد کگهر (صنعتی و معدنی گل‌گهر) بیشترین تقاضا را ثبت کرد. پس از کگهر، بیشترین تقاضا به نمادهای رافزا (رایان هم‌افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) اختصاص داشت. 

در پایان معاملات شنبه، 163 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش نسبت به روز چهارشنبه 47 درصد افزایش یافت. در بورس بیشترین عرضه به نمادهای وملی (هلدینگ ملی)، خودرو (ایران خودرو) و خکمک (کمک فنر ایندامین) تعلق داشت و در فرابورس اوراق مرابحه دولت، اراد 49، اراد 55 و اراد 54 و اراد 53 بیشترین عرضه را داشتند.

بیشترین افزایش قیمت در معاملات بورس شنبه به نمادهای کنور، پتایر (ایران تایر) و زمگسا (کشاورزی و دامپروری مگسال) تعلق داشت و در معاملات فرابورس نیز نمادهای غدیس (پاکدیس)، دی (بانک دی) و تلیسه (دامداری تلیسه نمونه) بیشترین رشد ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

بیشترین کاهش قیمت در بورس به نماد پسهند (صنایع لاستیکی سهند) تعلق داشت. پس از پسهند، سهام نمادهای چکاوه (صنایع کاغذسازی کاوه) و فسازان (غلتک سازان سپاهان) بیشترین کاهش قیمت را در بازار سرمایه ثبت کردند. در معاملات فرابورس نمادهای فولای (صنایع فولاد آلیاژی یزد)، تملی802 (اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی) و وهور (مدیریت انرژی امید تابان هور) بیشترین کاهش قیمت را داشتند. 

در معاملات روز شنبه بورس توانست با رشد 21 هزار واحدی تا رقم یک میلیون و 366 هزار واحد بالا بیاید. بررسی روندهای درونی بازار نشان می‌دهد که سهام‌داران در روز یکشنبه در بیم و امید دو روی متفاوت بازار خواهد بود.

در معاملات روز شنبه، معاملات کل بازار سهام با رشد 3.6 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل، ارزشی معادل 23 هزار و 854 میلیارد تومان داشت. ارزش معاملات خرد بورس نیز با رشد 88 درصدی به 21 هزار و 850 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم از ابتدای پاییز تا به امروز است. افزایش ارزش معاملات خصوصا ارزش معاملات خرد علامتی مثبت برای بورس تهران است. اما بورس در روز شنبه روی دیگری هم داشت.

ارزش صف‌های خرید بورس نسبت به روز معاملاتی قبل 67 درصد کاهش یافت و ارزش صف‌های فروش بازار نیز نسبت به روز چهارشنبه 47 درصد رشد کرد.

در معاملات شنبه روند رو به رشد مازاد تقاضا در بازار متوقف شد. ارزش صف‌های خرید هزار و 104 میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش هزار و 440 میلیارد تومان بود.

در روز شنبه، پس از دو روز معاملاتی متوالی، روند مثبت ورود پول حقیقی به بورس متوقف شد. خالص پول حقیقی خروجی از بورس 269 میلیارد تومان بود

در مجموع می‌توان گفت اگر امروز بورس مانند دقایق پایانی معاملات روز شنبه با مازاد عرضه روبه‌رو شود و شاهد خروج پول‌های حقیقی از بازار باشیم، ممکن است روند صعودی شاخص‌های بورس متوقف شد.

منبع
eghtesadnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز