دو ایرانی، پروانه کُدی و احمدرضا تبریزی، مهمترین نشان‌های کانادا و انتاریو را دریافت کردند

Submitted on Mon, 01/04/2021 - 13:23
جامعه ایرانی در کانادا با اینکه به قدمت دیگر جوامع آمده از یونان، ایتالیا، پرتغال، انگلستان، ایرلند، چین، هندوستان و... نیست اما در همین مدت کوتاه حضور موفقش توانسته بسرعت پله‌های پیشرفت را طی نماید. به واسطه همین پیشرفت که بعضا توام با تاثیرگذاری‌های عمیق اجتماعی بوده، موفق گشته نشان‌های متعددی را کسب نماید.
از افرادی که پیشتر موفق شده‌اند نشان‌های مهمی را دریافت کنند باید به فریدون کسروی رئيس موزه طبيعی اتاوا و موزه طبیعی ونکوور (نشان نیروهای مسلح)، و رضا براهنی (نشان ملکه) اشاره نمود.

دو ایرانی، پروانه کُدی و احمدرضا تبریزی، مهمترین نشان‌های کانادا و انتاریو را دریافت کردند

  • جینا پروانه کدی: نشان نظام کانادا
پروانه کُدی که یک مهندس و کارآفرین ایرانی کانادایی‌ست، اولین زن تاریخ دانشگاه کنکوردیا می‌باشد که توانسته در سال ۱۹۸۹ دکترای مهندسی عمران خود را اخذ نماید. او در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱۵ میلیون دلاری به دانشگاه کنکوردیا کمک مالی کرد که در پی آن این دانشگاه، نام دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر خود را به نام وی، به نام دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر جینا کودی نامگذاری نموده است.

پروانه علاوه بر دریافت جوایز و نشان‌های متعدد، در سال ۲۰۱۹ نشان نظام مونترال را بدست آورد و در سال ۲۰۲۰ نیز به عنوان یکی از ۲۵ زن بانفوذ کانادا انتخاب شد. وی در سال ۲۰۲۱ موفق شد نشان نظام کانادا را بدست آورد که دومین نشان برتر این کشور (پس از نشان شایستگی) است.
 

  • احمدرضا تبریزی: نشان نظام انتاریو
احمدرضا تبریزی که مهندسی خود را از دانشگاه امیرکبیر دریافت نموده و در کانادا بعنوان یک کارآفرین و خیر شناخته می‌شود، موفق به دریافت نشان نظام انتاریو در سال ۲۰۲۰ شده است. او که در سال ۱۹۸۴ وارد کانادا شده، بنیانگذار و رئیس بنیاد "پریا" در تورنتوی کاناداست که بعنوان تنها کامیونیتی سنتر ایرانیان نیز شناخته می‌شود. این موسسه خیریه ثبت شده فدرال از سال ۲۰۰۲، اولین مرکز جامعه ایرانی در جهان است. او علاوه بر این بنیاد، بنیانگذار "پرشین سیرکل"، یک سازمان غیرانتفاعی فرهنگی دیگری نیز می‌باشد که به چاپ کتب مهم و مستند فارسی که مجوز نشر نمی‌گیرند، می‌پردازد.
نشان نظام انتاریو بالاترین نشان این استان‌ست که به افرادی تعلق می‌گیرد که دستاوردهای استثنایی آنها نقش مهمی در شکل‌گیری استان داشته و در سطح استان انتاریو، کانادا و فراتر از آن، بصورت میراثی ماندگار باقی می‌ماند.
منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز