ضرب الاجل دوهفته‌ای رئیس جمهوری فرانسه به رهبران اقلیت مسلمان برای تدوین «منشور ارزش‌های جمهوری‌فرانسه»

Submitted on جمعه, 11/20/2020 - 13:23

قرار است پانزده روز دیگر در جلسه مشترک دیگری با امانوئل مکرون، این رهبران مذهبی مسلمانان فرانسه این منشور را به رئیس جمهوری فرانسه ارائه کنند.

منشوری که مورد درخواست ماکرون است، باید ارزش‌های جمهوری‌خواهانه کشور فرانسه ، یعنی آزادی، برابری، برادری، لائیسیته و نفی هر گونه تبعیض را به رسمیت بشناسد و مشخص کند که اسلام در فرانسه یک مذهب است، نه یک جنبش سیاسی. همچنین باید در این منشور چگونگی پایان دادن به دخالت‌های خارجی یا ارتباط با دولت‌های دیگر در زمینه اسلام در فرانسه تعیین شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمان سخنرانی امانوئل ماکرون درباره جدایی‌گرائی و اسلام تندرو در ابتدای ماه اکتبر و به ویژه پس از قتل فجیع ساموئل پاتی، معلم تاریخ و جغرافیای یک مدرسه در حومه پاریس در یک حمله تروریستی اسلامگرایانه و همچنین حمله تروریستی به کلیسای نیس که سه کشته برجای گذاشت، رئیس جمهوری فرانسه فشار خود را بر نهادهای مذهبی مسلمانان برای مقابله با نفوذ خارجی، افراطی شدن و اسلام سیاسی افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، هدف از این فشارها، پایان دادن به حضور ۳۰۰ امام جماعت خارجی «اعزام‌شده» از سوی ترکیه، مراکش و الجزایر به فرانسه است.

رئیس جمهوری فرانسه شامگاه چهارشنبه نه تنها رئیس شورای مسلمانان فرانسه را فراخوانده بود، بلکه رئیس مسجد پاریس و همچنین نمایندگان ۹ فدراسیون تشکیل دهنده شورای مسلمانان فرانسه را نیز به حضور پذیرفته بود.

رئیس جمهوری فرانسه به آنان گفت که او می‌داند چندین فدراسیون دارای مواضع مبهم در زمینه این مسائل هستند، اما تاکید کرد که آنها دیگر باید از موضع مبهم خود خارج شوند.

بر اساس اعلام دفتر ریاست جمهوری فرانسه، در میان این ۹ فدراسیون، ‌که بخش مهمی از جامعه مسلمان فرانسه را نمایندگی می‌کنند، سه فدراسیون «دارای دیدگاه جمهوری‌خواهانه نیستند.»

همچنین در بیانیه الیزه در این باره آمده است که رئیس جمهوری فرانسه هشدار داد که اگر برخی این منشور را امضا نکنند، با عواقب آن مواجه خواهند شد.

شورای ملی ائمه جماعات فرانسه نه فقط در تربیت امامان جماعت و ارائه یک کارت رسمی به آنان مأموریت خواهد داشت، بلکه همچین وظیفه سلب صلاحیت از آنان را در صورت نقض منشور و یک قانون اخلاقی که باید تدوین شود، برعهده دارد.

این امامان جماعت بر حسب نقش خود، آموزش‌هائی شامل پیش‌نمازی، وعظ و تبلیغ، زبان فرانسه و حتی آموزش‌های دانشگاهی را دنبال می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که عضویت شورای مسلمانان فرانسه در این شورای جدید یک پیروزی برای امانوئل ماکرون به شمار می‌رود.

ماکرون در هفته‌های اخیر به دلیل برخی از اظهاراتش درباره اسلام از سوی مسلمانان تندرو در برخی از کشورها هدف حمله قرار گرفته بود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز