در حمله مرگبار انتحاری به مسجد شیعیان در کندز افغانستان بیش از ۵۰ نفر کشته شدند

Submitted on جمعه, 10/08/2021 - 13:29

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در توییتی نوشت: «ظهر امروز در منطقه خان آباد بندر مربوطات مرکز ولایت قندز در یک مسجد هموطنان اهل تشیع یک انفجار رخ داد، که از اثر آن تعداد هموطنان ما شهید و زخمی شدند. مجاهدین قطعه خاص به محل حادثه رسیدند و بررسی‌ها را آغاز کردند.»

مقام‌های امنیتی ولایت کندز افغانستان به رسانه‌ها گفته‌اند که مهاجم انتحاری مواد منفجره همراهش را در داخل این مسجد زمانی انفجار داد که صدها نفر برای برگزاری نماز جمعه در این مسجد جمع شده بودند و تعداد نمازگزاران بیش از ۳۰۰ نفر بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه نوشت که در این حمله مرگبار انتحاری ۵۰ نفر کشته شدند و ده‌ها نفر دیگر زخم برداشتند.

تصاویری از محل این حادثه در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شده است که آمار بلند تلفات را نشان می‌دهد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است، اما در گذشته بیشتر حملات به مساجد شیعیان در افغانستان را گروه داعش به عهده گرفته است.

سازمان ملل: ما نگران هسیتم

نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد(یوناما) در افغانستان در توییتی از آمار بلند تلفات در حمله انتحاری امروز در مسجد شیعیان در شهر کندز افغانستان ابراز نگرانی کرد.  

در همین حال، شاه‌ حسین مرتضوی، مشاور محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق افغانستان در توییتی نوشت: «حمله به افراد ملکی و نمازگزاران مصداق عینی جنایت علیه بشریت است. افغانستان در همپذیری مذهبی در سطح کشورهای اسلامی نمونه است. همبستگی اسلامی و همگرایی ملی نباید با اقدامات تروریستی آسیب‌پذیر شود.»

محمد نعیم غیور، آگاه مسایل امنیتی افغانستان نوشت: «به آدم سوال خلق می‌شود که عوامل این چنین جنایات را که مردم را صرف به نام عقیده، مذهب، قوم و زبان مورد تبعیض، بی‌عدالتی و خشونت‌های وحشتناک قرار می‌دهند. چطور می‌شود انسان خطاب کرد؟ تا رسیدن به اسلام.»

غیور اضافه کرد: «ما در عصری به سر می‌بریم که دنیای غیرمسلمان در اوج نعمات مادی و علم و دانش و تکنالوژی و آرامش و آسایش به سر می‌برند اما یک عده تروریست افراطی جاهل تحت پوشش دین رحمت و لطف و مهربانی، دنیا را به مسلمانان به جهنم تبدیل کرده‌اند.»

این حمله مرگبار انتحاری در شرایطی رخ داده که افغانستان نزدیک به دو ماه می‌شود که در تصرف گروه طالبان قرار دارد.

پنج روز پیش (۳ اکتبر) نیز یک حمله انفجاری در نزدیکی مسجد جامع عیدگاه در شهر کابل پایتخت افغانستان رخ داد که در نتیجه هشت نفر کشته شدند و ۲۰ نفر دیگر زخم برداشتند. گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

این انفجار زمانی رخ داد که مراسم فاتحه‌خوانی برای مادر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در مسجد جامع عیدگاه در حال برگزاری بود. مادر مجاهد حدود دو هفته پیش فوت کرد.

شهر کابل پایتخت افغانستان به تاریخ ۱۵ اوت گذشته به دست طالبان سقوط کرد. دو هفته از تسلط طالبان به این شهر نگذشته بود که یک حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل و در میان جمعیت گسترده غیرنظامیان رخ داد. با سقوط شهر کابل، هزاران افغان برای فرار از زیر حاکمیت طالبان به سوی فرودگاه کابل رفتند تا از طریق عملیات تخلیه نیروهای خارجی از این کشور خارج شوند.

مقام‌های طالبان تایید کردند که در حمله انتحاری در فرودگاه کابل بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند و صدها نفر دیگر زخم برداشتند. در این انفجار ۱۳ سرباز آمریکایی و سه شهروند بریتانیایی نیز کشته شدند.

مسئولیت این حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل را گروه داعش به عهده گرفت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز