در حمایت از ترویج زبان‌ های بومی، اتاوا متعهد به پرداخت ۳۹.۴ میلیون دلار شد

Submitted on ی., 11/27/2022 - 12:44

دولت فدرال از اختصاص ۳۹.۴ میلیون دلار برای حمایت از ترویج زبان‌ های بومی خبر داد.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، این بودجه به منظور بازیابی، احیا، حفظ و تقویت زبان‌های بومی به جوامع، سازمان‌ها و دولت‌ها اختصاص می‌یابد.

مایکل مک‌لئود، عضو پارلمان مناطق شمالی، این خبر را از طرف وزیر میراث کانادا، اعلام کرد. و گفت که این بودجه قرار است به برگزاری کلاس‌ها و اردوهای ترویج زبان و فرهنگ بومیان و همچنین فعالیت‌های درسی، انتشار کتاب، تولید فیلم و اسناد مرجع به زبان‌های بومیان شمالی تخصیص پیدا کند.

فرد سانگریس، رئیس بومیان Yellowknives Dene در این رابطه گفت که مدارس شبانه روزی بومیان تأثیر چشمگیری بر کمرنگ شدن زبان آن‌ها داشتند زیرا فرزندان بومیان در این مدارس از صحبت کردن به زبان مادریشان منع می‌شدند.

وی افزود: زبان هویت ماست و ما بدون آن نابود می‌شویم.

ادوارد سنگریس، رئیس بومیان Dettah، نیز گفت که احیای زبان بومیان وییلییده برای ما مهم است، زیرا تعداد کمی از کسانی که آن را می‌دانند باقی مانده است.

وی اظهار داشت: ما احساس می‌کنیم که بزرگ‌ترها تنها هستند، زیرا کسی را ندارند که با زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنند بنابراین ما در تلاش هستیم تا این تنهایی را خاتمه دهیم. چشم انداز ما این است که زبان بومیان در آینده متحول شود.

یکی از موانع این است که زبان وییلییده یکی از ۱۱ زبان رسمی N.W.T که ۹ تای آن‌ها بومی هستند، نیست.

مک‌لئود نیز که خودش در مدرسه‌های شبانه روزی درس خوانده گفت که سیستم‌های استعماری بر زبان‌ها، فرهنگ و هویت بومیان کانادا تاثیر زیادی داشته است.

اختصاص بودجه برای حمایت از زبان‌ های بومی بخشی از تلاش‌های دولت فدرال برای آشتی با بومیان است.

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز