دلیل لغو حمل‌و‌نقل دریایی از کیش به قطر برای جام‌جهانی چه بود؟

Submitted on س., 11/15/2022 - 06:53

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ جام‌جهانی فوتبال 2022 در حالی قرار است تا چند روز آینده در کشور قطر برگزار شود که یکی از چالش‌های مهم و اساسی آن کمبود اقامتگاه و هتل جهت اسکان و استقرار تماشاگران این رویداد بین‌المللی است.

از همین رو و با توجه به بعد مسافت اندک ایران با این کشور، در خردادماه سال جاری و همزمان با برگزاری مذاکرات ایران و قطر جهت همکاری هرچه بیشتر ایران در راستای جبران کمبود اقامتگاه در خلال برگزاری مسابقات فوتبال، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که ایران از جزیره کیش، جام جهانی فوتبال را پشتیبانی می‌کند و قرار است همه ظرفیت‌های رفاهی، اعم از هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری و نیز امکانات دریایی در استان هرمزگان در جام جهانی 2022 قطر در اختیار مسافران قرار گیرد. یکی از امکانات دریایی ایران کشتی مسافربری و گردشگری "سانی" است. این کشتی با ظرفیت‌های قابل قبول آماده خدمت‌رسانی به مسافران جام جهانی 2022 در قطر است.

به دنبال آن نیز رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در همین خصوص اظهار کرد:‌ علاقه‌مندان ایرانی‌ می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کنند و بازی مورد نظر خود را تماشا کنند و شب نیز مجدداً به کشور برگردند.

بعد از آن سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دومین نشست هماهنگی با موضوع حضور تیم ملی ایران در جام‌جهانی که با حضور تعدادی از وزرا برگزار شده بود، با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های ما فعال کردن گردشگری دریایی است، گفته بود: در همین رابطه کشتی بزرگ و تفریحی که می‌تواند 2 هزار نفر را جابه‌جا کند امروز آماده فعالیت است و برای پهلو گرفتن این کشتی در قطر، منتظر پاسخ دوحه هستیم.

شناور مسافربری سانی در مردادماه سال جاری با هدف حضور در جام‌جهانی 2022 قطر برای انجام تعمیرات دوره‌ای وارد حوضچه خشک (Dry dock) یک مجتمع کشتی‌سازی در جنوب ایران شد. از سویی دیگر، در همان اثنا، مصوبه دولت درباره تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها، شناورها و قایق‌های تفریحی و مسافربری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصلاح و ابلاغ شد.

در این میان اما وزیر میراث فرهنگی در جریان سفر به استان هرمزگان در تاریخ 19 آبان ماه و بازدید از کشتی "سانی" که به عنوان کروز ایران قرار بود بخشی از جابه‌جایی و اقامت مسافران را در این رویداد بین المللی بر عهده داشته باشد، از منتفی شدن امکان پهلوگیری شناورهای مسافربری ایرانی در بنادر قطر خبر داد.

 

ضرغامی همچنین بیان کرده بود: قرار بود مسافران جام‌جهانی فوتبال در قطر را به وسیله کشتی سانی جابه‌جا کنیم و این کشتی آماده است، اما دولت قطر به دلایل مشکلات داخلی خودش امکان پهلو گرفتن کشتی و شناورهای ایرانی را ندارد و مسئولان قطری از به وجود آمدن این شرایط و اینکه نمی‌توانند گردشگر دریایی جذب کنند عذرخواهی کردند.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه طرف قطری مشکل جدی اقامت دارد و تنها تعداد محدودی از کشتی‌های بسیار بزرگ که در عمل هتل هستند در آنجا پهلو می‌گیرند و مشکل اقامتی تماشاگران را حل می‌کنند، اذعان کرد: در 2 هفته اخیر علی‌رغم هماهنگی‌های قبلی انجام شده اعلام کردند نمی‌توانند در این حوزه همکاری کنند.

قطر امکان پهلوگیری شناورهای مسافربری را برای چندین کشور منتفی کرده است

همه این‌ها در حالی است که پیگیری خبرنگار تسنیم از سازمان منطقه آزاد کیش و اظهارات رضا شجیع، سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش حاکی از آن است که تمامی زیرساخت‌های لازم از جمله جانمایی گیت‌های خروجی، بهره‌گیری از کشتی سانی و اجاره یدکش در بندرگاه کیش، تأمین سوخت یارانه‌ای کشتی‌ها و یا خرید سوخت از سوی سازمان منطقه آزاد برای برقراری ارتباط دریایی با دوحه قطر به مدت یک ماه، تماماً تدارک و فراهم شده بود.

سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین علت عدم امکان استفاده از حمل‌ونقل دریایی از مبدأ ایران در خلال برگزاری مسابقات جام‌جهانی فوتبال را صرفاً امتناع صدور مجوز های لازم بنابر با ملاحظات سیاستی قطر عنوان کرد و گفت: منتفی شدن امکان پهلوگیری شناورهای مسافربری در بنادر قطر تنها محدود و محصور به کشور ایران نشده و قطر امکان حمل‌و‌نقل دریایی برای تماشاگران جام‌جهانی را از مبدأ چندین کشور نیز منتفی کرده است.

پیش از اعلام وزیر میراث فرهنگی مبنی بر متنفی شدن امکان پهلوگیری شناورهای ایرانی در قطر، مهدی فرمهینی فراهانی سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در این باره گفته بود: قطر، بندر دوحه را به یکسری از کشتی‌های کروز اختصاص داده‌ که قرار است در این بندر پهلوگیری کنند و پیش‌بینی کردند که حدود 12 هزار تخت در این کشتی‌ها قرار دهند تا مسافرانی که تماشاگر بازی‌ها هستند بتوانند در این هتل‌های دریایی پذیرش شوند.

وی همچنین اشاره کرده بود: قرار بود کشتی‌های ما به بنادر "الرویس" و "الحمد" بروند که به‌ علت بعد مسافتی که تا بندر دوحه وجود دارد، الرویس حدود 150 کیلومتر و حمد حدود 25 کیلومتر از محل برگزاری مسابقات فاصله دارند، نهایتاً قطر اعلام کرد اگر بخواهد کشتی‌های ایرانی را در این بنادر پهلو دهد، نمی‌تواند وسیله نقلیه‌ای برای انتقال مسافران به دوحه فراهم کند.

انتهای پیام/

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز