دختر جمشید شارمهد در آلمان خواستار مبادله او با اسدالله اسدی شد

Submitted on چ., 05/17/2023 - 07:52

برپایه گزارش بامداد امروز تارنمای هفته نامه اشپیگل، غزاله شارمهد به شبکه تلویزیونی ولت گفته است: «حکومت ایران از همان آغاز به خانواده ما گفت که پدرم را به عنوان تروریست محکوم می‌کند تا با یک زندانی مهم ایران در بلژیک مبادله کند. این حرف در هر تماسی تکرار شده است.»

مهم‌ترین و جنجالی‌ترین زندانی جمهوری اسلامی ایران در بلژیک اسدالله اسدی است که روز ۱۶ بهمن سال ۱۳۹۹ به اتهام طراحی یک عملیات تروریستی بزرگ در دادگاه آنتورپ بلژیک به بیست سال زندان محکوم شد و از همان زمان در زندان بلژیک به سر می‌برد.

همراه با اسدی سه تن دیگر به اسامی امیر سعدونی، نسیمه نعامی و مهرداد عارفانی نیز به سلب تابعیت بلژیک و ۱۷ تا ۱۸ سال زندان محکوم شدند، اما جمهوری اسلامی برای آزاد ساختن آن‌ها که در مقابل دریافت پول به خدمت گرفته شده بودند، تلاشی نکرده است.

در نتیجه معاملات پشت پرده میان جمهوری اسلامی و دولت بلژیک، عهدنامه مبادله زندانیان میان ایران و بلژیک ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۲ با ۷۹ رای مثبت در برابر ۴۱ رای منفی از تصویب مجلس ملی بلژیک گذشت، اما اعتراضات گسترده بین‌المللی و اپوزیسیون ایرانی در اروپا و آمریکا تاکنون مانع از تحویل اسدی به ایران شده است.

دادگاه انقلاب در ماه فوریه امسال جمشید شارمهد را به اتهاماتی مختلف از جمله هدایت عملیات تروریستی در ایران به مرگ محکوم کرد. این حکم اواخر ماه آوریل امسال در دیوان عالی قضائی ایران مورد تایید قرار گرفت.

بستگان شارمهد، مدافعان حقوق بشر در ایران و خارج از ایران این حکم را بی‌پایه و غیرقانونی می‌دانند.

از آنجا که شارمهد دارای تابعیت دوگانه ایران و آلمان است، دولت آلمان نیز به این حکم اعتراض کرده و بارها خواستار آزادی شارمهد شده است. از جمله آنالنا بربوک وزیرخارجه آلمان پس از تایید حکم اعدام شارمهد، آن را بی‌اساس و به طور مطلق غیرقابل پذیرش دانست و خواستار آزادی بدون قید و شرط وی شد.

به رغم همدردی گسترده بین المللی با خانواده شارمهد، درخواست دختر وی برای مبادله او با یک تروریست خطرناک جمهوری اسلامی با استقبال مدافعان حقوق بشر روبرو نشده است. غزاله چندی پیش در مصاحبه با اشپیگل آلمان هم همین درخواست را مطرح کرد، اما پاسخی از دولت آلمان نگرفت.

او اکنون در مصاحبه با تلویزیون ولت گفته است: «ما به عنوان اعضای خانواده اصلا خبر نداریم که پدرم کجا نگهداری می‌شود. فقط این را می‌دانیم که از هزار روز پیش در حبس انفرادی به سر می‌برد و شکنجه می‌شود.»

جمشید شارمهد در تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی در سفر به دوبی از سوی ماموران امنیتی ایران ربوده و به این کشور انتقال یافت. او از همان زمان در زندان به سر می‌برد. شارمهد که در کودکی به آلمان مهاجرت کرده بود، در میانسالی به آمریکا رفت و در آنجا به گروه سلطنت‌طلب تندر پیوست.

در پرونده‌ای که جمهوری اسلامی برای شارمهد تشکیل داده، او به اتهامات مختلف از جمله هدایت حمله مسلحانه ۴ آبان ۱۳۴۱ به حرم شاهچراغ شیراز متهم شده است. بنا به گزارش رسانه‌های نزدیک به دولت ایران در این حمله ۱۳ تن کشته و بیش از ۴۰ تن زخمی شدند.

با این که به گزارش همین رسانه‌ها گروه ترویستی داعش بلافاصله پس از این حمله مسئولیت آن را به عهده گرفت، قوه قضائیه ایران همچنان شارمهد را که در گروه تندر تنها به فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی سرگرم بوده است، مسئول برنامه ریزی آن معرفی می‌کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز