دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواهان آزادی ظریفه یعقوبی شد

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 07:01

دفتر حقوق بشر سازمان ملل، امروز جمعه ٢٧ عقرب/١٨‬ نوامبر در توئیتی خواهان آزادی ظریفه یعقوبی، یکی از فعالان حقوق بشر شد که دو هفته پیش در هنگام یک نشست خبری از غرب کابل توسط طالبان بازداشت شده بود.

در این توئیت دفتر حقوق بشر سازمان ملل آمده که «خاموش‌سازی زنان و محدود کردن کار آنان، تنها آنان را متاثر نمی‌سازد، بلکه تمام جامعه را متاثر می‌سازد.»

طالبان از زمان برگشت به قدرت تاکنون، هرنوع اجتماعات دادخواهانه به شمول اجتماعات زنان را مانع شده و حق آزادی بیان و اعتراض را به کلی از شهروندان افغانستان به شمول زنان، گرفته است.

حالا دفتر حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به سرکوب آزادی بیان توسط طالبان می‌گوید که «همه افغان‌ها حق آزادی اجتماع، بیان و عقیده دارند.»

پس از ظریفه یعقوبی و ٤‬ تن از فعالان مدنی مرد که به همراه او بازداشت شدند، طالبان شمار دیگری از فعالان حقوق بشر زن را چون فرحت پوپلزی، زینب و اخیرا پروین سادات را نیز بازداشت کرده‌اند. 

هرچند پیشتر دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل یا یوناما گفته بود که در مورد وضعیت ظریفه یعقوبی با طالبان در تماس است، اما از زمان بازداشت او و دیگر فعالان تاکنون هیچ خبری در دست نیست و طالبان نیز در این مورد سکوت کرده‌اند.

پیش از این، دیدبان عفوبین‌الملل نیز در مورد وضعیت این فعالان براز نگرانی کرده و خواهان آزادی آنان شده بود.

طالبان از زمان برگشت به قدرت در افغانستان، به شدت آزادی‌های زنان را محدود کرده و محدودیت‌های زیادی چون محدودیت تحصیلی را بر زنان وضع کرده‌اند. زنان نیز به هدف دادخواهی برای حقوق بنیادی خود بارها اعتراض کرده که بیشتر این اعتراضات از سوی طالبان سرکوب شده و با معترضان نیز از خشونت کار گرفته شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز