دادستان کل برخورد بامسئولان متخلف درحوزه آلودگی هوا را پیگیری کند

Submitted on Mon, 01/04/2021 - 13:23

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضائیه با گرامیداشت سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و اربعین شهادت دکتر محسن فخری زاده و تسلیت درگذشت عالم مجاهد و حکیم متاله آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی در عمر بابرکت خود تلاش‌ها و اقداماتی داشتند که شاید برترین و جامع‌ترین سخن در این باب، اوصافی بود که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت درگذشت این عالم ربانی به آن‌ها اشاره داشتند.

رئیس قوه قضائیه افزود: در دوره‌ای که موضوع تمدن اسلامی محوریت دارد و تربیت چهره‌های عالم، تمدن ساز و مهذب بسیار ازشمند است، آیت الله مصباح یزدی اقدامات بسیار اثربخشی را در زمینه‌های کادرسازی برای بخش‌های مورد نیاز به ویژه در حوزه‌های معلمی و استادی در تبیین معارف دینی، دفاع جانانه و نظریه پردازی دقیق در دفاع از رکن رکین «ولایت فقیه» و همچنین شاگردپروری و ساختن عالم ان مهذب و انقلابی انجام داد.

وجه مشترک آیت الله مصباح یزدی و حاج قاسم سلیمانی دفاع جانانه آن‌ها از رکن رکین انقلاب اسلامی یعنی ولایت فقیه است

رئیسی وجه مشترک آیت الله مصباح یزدی و شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را دفاع از رکن رکین انقلاب اسلامی یعنی ولایت فقیه دانست و گفت: آیت الله مصباح یزدی در حوزه علمی با تمام وجود پای دفاع از ولایت فقیه بود و حاج قاسم سلیمانی در حوزه عملی و میدان داری و مجاهدت در اجرای فرمان ولی، مدافع ولایت فقیه بود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دشمنان امروز به نام تمدن وحشیگری را در عالم گسترش می‌دهند، تاکید کرد: حاج قاسم سلیمانی در مسیر از بین بردن توحشی که مدعیان تمدن در عالم به منطقه و مردم تحمیل کردند، به شهادت رسید.

رئیسی ایجاد کردن داعش، القاعده و گروهک‌های تکفیری را نمادهایی از توسعه وحشیگری در عالم توسط دشمنان دانست و گفت: وحشی گری‌ها و جنایاتی که داعشی‌ها در منطقه مرتکب آن شدند، توسط شهیدان سلیمانی، المهندس و دیگر مجاهدان این عرصه پایان پذیرفت تا انشاالله زمینه برای تمدن نوین اسلامی هر چه بیشتر فراهم شود.

آنچه مردم عراق در میدان التحریر فریاد زدند، فریاد همان مصوبه مجلس عراق یعنی اخراج آمریکایی‌ها بود

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به راهپیمایی گسترده روز گذشته مردم در عراق، گفت: آنچه روز گذشته مردم عراق در میدان التحریر فریاد زدند، فریاد اخراج آمریکایی‌ها بود که هم مجلس عراق آن را تصویب کرده است و هم مسئولان و مردم عراق مصمم هستند که این مهم هرچه زودتر انجام شود.

رئیسی با بیان اینکه مردم عراق با تمام وجود خواستار گرفتن انتقام شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و اخراج آمریکایی‌ها از کشورشان هستند، تصریح کرد: داغ شهادت شهید سلیمانی و ابومهدی و دیگر شهدای جبهه مقاومت و همچنین روحیه مطالبه گری و انتقام‌جویی از آمریکا و پیگیری اخراج آن‌ها از منطقه، هرگز به سردی نمی‌گراید.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه خداوند متعال آن بیداری و بیدارگری که در خون شهدای کربلا قرار داد بود را در خون مطهر حاج قاسم سلیمانی هم قرار داده است، تصریح کرد: امروز نه فقط مردم منطقه ما بلکه همه مردم جهان، حاج قاسم سلیمانی را به عنوان نماد امنیت ساز و مبارزه با تروریسم در منطقه می‌شناسند و این سوال جدی وجود دارد که چرا کسانی که مدعی حقوق بشر و مبارزه با تروریسم هستند، نماد مبارزه با تروریسم در عالم را ترور می‌کنند؟

رئیسی با تاکید بر این نکته که نمی‌شود از یک طرف فریاد مبارزه با تروریسم را سر داد و از طرف دیگر نماد مبارزه با تروریسم در عالم را ترور کرد، گفت: ان شاالله قدردان خون مطهر این شهدا و پیگیری کننده کیفر عاملان و آمران این جنایت هولناک باشیم. اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشری که نسبت به قصاصی که خداست عکس العمل نشان می‌دهند در زمان ترور شهیدان فخری زاده و سلیمانی این قوانین بین‌المللی کجا بودند؟

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عکس العمل اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشر نسبت به یک قصاص که در یکی از شهرهای کشورمان انجام شده است، عنوان کرد: آن‌ها ما را به پایبندی به قوانین بین‌المللی توصیه کردند و در اینجا سوال من از اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشر این است که در زمان ترور شهیدان فخری زاده و سلیمانی این قوانین بین‌المللی کجا بودند و چرا با استناد به همین قوانین، این تروریسم‌های دولتی و رسمی آمریکایی و صهیونیستی را محکوم نکردند؟

افزود: سوال ما از اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشر این است که در زمانی که خانه‌ها در یمن بر سر کودکان خراب می‌شود و هنگامی که زمین‌های مردم در فلسطین غصب می‌شود و در آن‌ها شهرک سازی صورت می‌گیرد و مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند، این قوانین بین‌المللی کجا هستند که برای محکومیت عاملین این جنایت‌ها به آن‌ها استناد نمی‌شود؟

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: سوال جدی همه حقوقدانان، قضات و دغدغه‌مندان جهان این است که چرا قصاصی که با حکم قانونی و مستند بر احکام نورانی اسلام صادر شده است موجب عکس العمل اتحادیه اروپا می‌شود و در مقابل، نسبت به جنایات هولناک و ترورهایی که رسماً هم اعلام می‌شود، هیچ دَمی از ناحیه اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشر برنمی آید و سخنی شنیده نمی‌شود؛ این دوگانگی جای تعجب و شگفتی است.

رئیسی با بیان اینکه مجموعه‌هایی نظیر کمیساریای حقوق بشر برای دفاع از جریان ظالم و جریان سلطه ایجاد شدند و اساساً برای دفاع از حقوق انسان‌ها مسئولیتی ندارند، تاکید کرد: توصیه ما به اتحادیه اروپا و کمیساریای حقوق بشر این است که اگر به خدا و مبدا و معاد اعتقاد ندارند، به انسانیت خودشان یا حداقل به میثاق‌های بین‌المللی و مصوبه‌های سازمان ملل پایبند باشند.

تولید واکسن کرونا در ایران نشانگر تحقق «ما می‌توانیم» ملت ما و شکست قطعی ترامپ در فشار حداکثری به جمهوری اسلامی است

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود، تست واکسن کرونا را یک اقدام ارزشمند دانست و گفت: در وهله اول باید از مقام معظم رهبری تشکر کنم که این میدان را به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و پژوهشگران و دانشمندان دادند تا آن‌ها جلوه‌ای از «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور برسانند.

رئیسی ضمن تقدیر از پژوهشگران و داوطلبان تست واکسن کرونا گفت: امروز در میان ناباوری بسیاری از افراد در جهان، پزشکان، پژوهشگران و دانشمندان ایران اسلامی موفق به تولید واکسن کرونا شدند و هم اکنون شاهد هستیم که عده زیادی برای تست واکسن کرونا در نوبت هستند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: این آمادگی‌ها نشان دهنده این است که ما هم نسبت به کار ایرانی اعتماد داریم و هم حاضریم تن خود را در این کار بگذاریم تا جان مردم را نجات بدهیم.

رئیسی همچنین تولید واکسن کرونا در کشورمان را دلیلی بر شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا دانست و با اشاره به مقاله یکی از تحلیلگران آمریکایی که رسماً در آن گفته شده بود «ترامپ در فشار حداکثری به جمهوری اسلامی دچار شکست قطعی شده است»، اظهار داشت: آمریکا ما را در زمینه بنزین تحریم کرد، اما ما امروز با ستاره خلیج فارس، صادر کننده بنزین هستیم و به همین دلیل جا دارد ما از سپاه و همه عزیزانی که در این زمینه افتخارآفرینی کردند، تشکر کنیم؛ ما نشان دادیم در هر زمینه‌ای که با اراده وارد شویم می‌توانیم تمام فشارها و تحریم‌ها را خنثی کنیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به راهبرد خنثی سازی تحریم‌ها گفت: باید تمام کسانی که در حوزه‌های پولی و مالی، تولید، واردات و صادرات فعالیت می‌کنند بدانند راهبرد خنثی سازی تحریم‌ها راهبردی است که جواب داده و جواب خواهد داد.

رئیسی با تاکید بر این نکته که سخن گفتن از مذاکره با پیمان شکنان و پالس‌های اینچنینی، سخن ملت ایران نیست، افزود: بهترین کار و اقدام برای ناامید و مأیوس کردن دشمن، صرفاً پایبندی به داشته‌ها و نیروهای جوان و برومند و فرهیخته خودمان است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: راهکار برون رفت از مشکلات در کشور ما، توجه به جهش تولید و اقتصاد مقاومتی و تولید واکسن و ماسک برای مقابله با کرونا دانست و با اشاره به مشکلات کشور در روزهای اول شیوع کرونا در زمینه کمبود ماسک گفت: امروز ما نه فقط تولیدکننده ماسک بلکه صادرکننده این کالا به دنیا هستیم.

حجت‌الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این جلسه از ارائه پیشنهادهای این سازمان برای اصلاح مصوبه شورای رقابت برای افزایش پلکانی قیمت خودرو خبر داد و گفت: مصوبه شورای رقابت موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد که ما همچنان بر لزوم اصلاح آن تاکید داریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به قم برای بازدید از شهرک صنعتی این شهرستان و بررسی مشکلات واحدهای تولیدی گفت که پیمانکار پروژه تصفیه خانه قم که باید سال ۹۵ بهره برداری می‌شد، اما با ۸۰ درصد پیشرفت به دلیل اهمال پیمانکار متوقف شده بود، خلع ید شده و با انتصاب پیمانکار جدید مقرر شد این پروژه تا ۸ ماه آینده تکمیل شود که در صورت بهره برداری از آن، آب شرب قم و برخی شهرهای دیگر از جمله خوانسار و سلفچگان تا ۲۵ سال آینده تأمین خواهد شد.

حجت‌الاسلام درویشیان درباره آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران نیز اعلام کرد: قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶، وظایف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را در این زمینه مشخص کرده و ما ۱۵ علت مؤثر در این زمینه را بررسی و ترک فعل مسئولان مربوطه در انجام قانون را احصاء و به مجلس اعلام کردیم.

رئیسی در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی و گزارش دادستان کل کشور در این زمینه تصریح کرد: هوای پاک و محیط زیست از حقوق عامه است و آلودگی هوا از معضلاتی است که کشورمان هر چند وقت یک بار در یک استان یا به صورت سراسری درگیر آن می‌شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: قانون هوای پاک وظایفی را برای مسئولان و دستگاه‌های مختلف مشخص کرده و معلوم می‌شود وقتی با این معضل مواجه می‌شویم مسئولی کم کاری و ترک فعل کرده است که نباید نسبت به این موضوع ملاحظه کرد، چون مردم ضرر می‌کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه نباید در برابر نقض حقوق عامه سکوت کرد و اجازه داد مردم به خاطر ترک فعل برخی مسئولان و عدم اجرای قانون آسیب ببینند، به دادستان کل کشور تاکید کرد موضوع را از طریق معاونت حقوق عامه پیگیری کند.

خدائیان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در واکنش به گزارش رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه مبنی بر تخلف برخی دفترخانه‌ها در دریافت تعرفه مالیات بر ارزش افزوده و همچنین استنکاف از پرداخت این ارقام به خزانه، اعلام کرد با برخط شدن قریب الوقوع پرداخت‌ها در دفاتر اسناد رسمی سهم دستگاه‌های ذی ربط به صورت برخط به حساب شأن می‌رود و پولی در دفاتر باقی نمی‌ماند.

منبع
mehrnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز