دادگاه روح‌الله زم؛ یکی از 'ماموریت‌های او اعلام ترددهای قاسم سلیمانی' بود

Submitted on س., 02/25/2020 - 00:43

نماینده دادستان در سومین جلسه دادگاه، روح‌الله زم را متهم کرد که یکی از ماموریت‌هایش "اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه و تردد فرماندهان" بویژه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه بوده است.

به گزارش میزان، خبرگزاری قوه قضائیه، این جلسه هم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شده است.

روح‌الله زم، موسس و مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز در فرانسه اقامت داشت و سپاه پاسداران روز ۲۲ مهر امسال خبر بازداشت و انتقالش به ایران را اعلام کرد.

نماینده دادستان در حالی آقای زم را به "اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه و تردد فرماندهان" متهم کرد که در میان هفده اتهام آقای زم فقط به "مشارکت در جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده" اشاره شده است.

پس از اولین جلسه دادگاه آقای زم، روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در خبری با عنوان "گزارش تردد شهید سلیمانی، یکی از ۱۷ اتهام زم" نوشته بود: "زمان و نحوه تردد فرماندهان ایرانی به سوریه، یکی از اقدامات جاسوسی زم بود که با کمک عوامل داخلی در اختیار سرویس‌های امنیتی بیگانه قرار می‌گرفت."

آقای زم امروز در سومین جلسه به دادگاه گفت این کانال تلگرامی "نقش غیرقابل انکاری در انتخابات ۱۳۹۶" داشته و مواضع آن مثل "رسانه‌های داخل کشور" بوده است.

مدیر آمدنیوز ضمن رد اتهام "افساد فی‌الارض" گفت: "یکی از افراد نامدار اصلاحات در پیامی به آمدنیوز نوشت که شما در خارج از کشور هستید یا داخل؟ گفتیم در خارج و آن شخص تعجب کرد که مواضع ما مثل رسانه‌های داخل کشور است. آمدنیوز نقش غیرقابل انکاری در انتخابات ۹۶ داشت."

آقای زم گفت از اواسط سال ۱۳۹۶ تا میانه ۱۳۹۷ مسئولیت اداره این کانال تلگرامی را به فرد دیگری واگذار کرده بود و "انتشار مطلب درباره کوکتل مولوتوف" و "بخشی از فراخوان‌ها" مربوط به همان زمان است.

آقای زم نپذیرفت که آمدنیوز در اعتراض‌های دی ٩٦ نقش داشته و گفت "مگر با تحریک یک رسانه کسی به خیابان می‌آید؟"

او درباره یک ویدیو که از نقش آمدنیوز در اعتراض‌های ۱۳۹۶ صحبت کرده بود، گفت: "این حرف‌ها دوستانه بوده و لاف هم زده شده است. در ۹۶ حضور داشتم اما نقش موثری نداشته‌ام."

آقای زم از عراق به ایران منتقل شد و منبعی آگاه در دولت عراق به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که "دستگاه اطلاعاتی عراق همزمان با ورود هواپیمای حامل روح‌الله زم به بغداد او را بازداشت کرده است."

این منبع به بی‌بی‌سی گفت آقای زم "بیش از یک روز در بازداشت دستگاه اطلاعاتی عراق بود و سپس مطابق موافقتنامه استرداد مجرمین به ایران تحویل داده شد."

آمدنیوز در قالب وبسایت آغاز به کار کرد و بعد کانال تلگرامی پرمخاطبی شد که با افشای چند خبر پشت پرده و امنیتی، نظیر حساب‌های بانکی رئیس قوه قضاییه (صادق آملی لاریجانی) و پرونده آزار جنسی سعید طوسی، توجه زیادی را جلب کرد. این کانال تلگرامی اعتراض‌های دی ۱۳۹۶ را هم به صورت گسترده‌ای پوشش داد. البته این کانال اخباری هم منتشر کرد که صحت نداشتند.

آقای زم یکی از هزاران نفری بود که در اعتراض‌های ۱۳۸۸ در ایران بازداشت شدند. او پس از آزادی از ایران خارج شد و در فرانسه پناهندگی سیاسی داشت.

روح‌الله زم در اولین سال‌های خروجش از ایران در نامه‌هایی خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای مواردی از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان را مطرح کرد.

او فرزند محمدعلی زم است که سال‌ها رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود.

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز