دادگاه فدرال واشینگتن ایران را به سبب انفجار برج الخُبر در عربستان به پرداخت ٨٧٩ میلیون دلار غرامت محکوم کرد

Submitted on ش., 07/11/2020 - 13:17

دادگاه ناحیۀ فدرال در واشینگتن در حکم تازۀ خود که روز دوم ژوئیه صادر شده، اما تنها روز گذشته اعلام گردید، با یادآوری چگونگی وقوع این حمله که با انفجار یک کامیون مملو از مواد منفجره صورت گرفت، تاکید می‌کند که گروه کوچک حزب‌الله عربستان که در سال ١٩٩٦عامل اجرای این انفجار بود، در حمایت ایران قرار داشت و با کمک‌ این کشور دست به این اقدام زد.

دادگاه در حکم خود یادآوری می‌کند که شاکیان این پرونده «زخم‌های جسمی و ضربات روحی شدید» متحمل شده‌اند که اثرات آن در برخی از آنان همچنان پایدار است. بنوشتۀ دادگاه، مجازات تعیین شده علاوه بر غرامت، شامل بهره تنبیهی نیز می‌شود و هدف از تعیین آن برحذر داشتن مجرمان از ارتکاب اینگونه جرائم تروریستی است. همین دادگاه در سال ٢٠١٨ در بررسی شکایات دیگری در این زمینه ایران را تنها به پرداخت خسارت محکوم کرده و از قبول غرامت تنبیهی خودداری کرده بود. در آن پرونده، ایران به پرداخت ١٠٤٬٧ میلیون دلار خسارت محکوم گردید.

دادگاه یادآوری می‌کند که بهنگام صدور آن حکم قوانین کشور تغییر کرده و اعطای غرامت تنبیهی در بارۀ حوادث روی داده پیش از سال ٢٠٠٨ ناممکن بود. با این حال، دیوان عالی فدرال آمریکا در ماه مه گذشته با صدور حکمی متضمن غرامت تنبیهی در بارۀ حملات صورت گرفته پیش از سال ٢٠٠٨ در سودان، رویۀ قضائی در این زمینه را متحول کرد. دادگاه ناحیۀ فدرال در واشینگتن تاکید می کند که حکم اخیر در بارۀ انفجار الخُبر بر پایۀ این رویۀ قضائی صادر شده است.

بر اساس حکم صادره، ٧٤٧ میلیون دلار از این مجازات شامل غرامت و بهره و ١٣٢ میلیون آن جریمۀ تنبیهی است.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، مورگان اورتگس، با ارسال توئیتی از صدور این تصیمم دادگاه ابراز خرسندی کرد و نوشت «قربانیان فراوان تروریسم مورد حمایت ایران مدت زیادی است که در انتظار عدالت بسر می‌برند».

24 years ago, Iran-sponsored terrorists killed 19 Americans at the Khobar Towers and injured hundreds more. A U.S. court has once again found Iran liable to pay damages to victims and their families. Justice is overdue for the many victims of Iranian-supported terror.

ایران در سال ٢٠١٣ نیز در برابر دادگاه دیگری به دلیل نقش خود در این انفجار به پرداخت ۵٩١ میلیون دلار غرامت به خانوادۀ یک خلبان آمریکائی کشته شده در این رویداد محکوم شده بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره از پرداخت این مجازات‌ها خودداری کرده و واشینگتن اجرای احکام را با برداشت از دارائی‌های مسدود شدۀ ایران در آمریکا تامین می‌کند. این برداشت‌ها به اختلافات حقوقی چندی میان دو کشور انجامیده است. دیوان بین‌المللی دادگستری سال گذشته در پی شکایت ایران در این زمینه، صلاحیت خود و طرح دعوا در برابر این نهاد قضائی بین‌المللی را پذیرفت.  

در انفجار یک کامیون حامل مواد منفجره در خوابگاه الخُبر در الظهران در ٢۵ ژوئن ٣٧٠ نفر نیز زخمی شدند. این خوابگاه محل اقامت پرسنل پایگاه هوائی «ملک عبدالعزیز» بود که در همان نزدیکی قرار داشت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز