بیانیه ۲۵۰ مترجم ایرانی در همراهی با خیزش سراسری: از هر راهی که بتوانیم بدون سانسور منتشر می‌کنیم

Submitted on Mon, 11/21/2022 - 05:10

گروهی از مترجمان ایران برای ابراز پشتیبانی از خیزش سراسری در ایران بیانیه‌ای به ده زبان نوشته و اعلام کردند که از این پس، از هر راهی که بتوانند کتاب‌هایشان را بدون سانسور منتشر خواهند کرد.

این بیانیه که متن فارسی به همراه ترجمه آن به زبان‌های کردی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، سوئدی، عربی و روسی روز دوشنبه ۳۰ آبان در کانال تلگرامی «گروهی از مترجمان ایران، گاما» منتشر شده، به امضای ۲۵۰ نفر از مترجمان ایرانی حوزه ادبیات و علوم انسانی رسیده است. بسیاری از مترجمان سرشناس امضاکننده این بیانیه در ایران زندگی می‌کنند.

در این بیانیه که با عنوان «در همراهی با جنبش زن، زندگی، آزادی» منتشر شده، آمده است:

اهمیت ویژه بیانیه مترجمان ایرانی در همراهی با جنبش ایران در آن است که متن آن به زبان‌های مختلف نیز منتشر شده و در نبود رسانه مستقل داخلی، تلاشی در مسیر آگاهی‌رسانی به جهان از زبان ایرانیان به شمار می‌رود.

در ادامه این متن چنین نوشته شده است:

مترجمان در بیانیه خود ضمن تأکید بر ایستادگی در کنار «میلیون‌ها شهروند در برابرِ همهٔ مظاهر سلطه که همگان، خصوصاً زنان را، به انواع انقیادها زنجیر کرده است» نوشته‌اند:

مترجمان ایرانی با یادآوری تلاش «ده‌ها ساله»‌شان برای ترجمه تجربه‌ها و آثار ادبی در ایران به رغم وجود «سدها» و موانعی که «کارشان قطع ارتباط شهروندان ایران با یکدیگر و با جهان بوده»، گفته‌اند که این موضوع نخواهد توانست مانع رسیدن صدای نویسندگان آزادی‌خواه به جهان شود، زیرا «هیچ ‌کجا هیچ ‌زمان فریاد زندگی، آزادی، و زن بی‌جواب نمانده است».

آنها با وعده کوشش برای «درهم‌شکستن سدهای سانسور» نوشته‌اند:

در روزهای اخیر جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب فراگیر و خونبار اعتراضات در ایران، فشار روزافزونی را نیز بر اهل فرهنگ، هنرمندان، نویسندگان دانشجویان و روزنامه‌نگاران تحمیل و شمار زیادی از آنان را بازداشت کرده است.

شماری از سرشناس‌ترین مترجمان ایران از جمله داریوش آشوری، عبدالله کوثری، سروش حبیبی، سرور کسمایی، محمد قائد، بابک احمدی، خشایار دیهیمی، علیرضا آبیز، مراد فرهادپور، عباس میلانی، کاظم کردوانی، ع. پاشایی، نازی عظیما، عباس مخبر علی اصغر حداد، فرزانه طاهری، مهدی غبرایی، احمد پوری، فرششته مولوی، محسن یلفانی، لیلی گلستان، علی عبداللهی و آزاد عندلیبی از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز