بلینکن در دیدار با همتای اسرائیلی: اگر ایران تغییر مسیر ندهد، گزینه‌های دیگری را بررسی خواهیم کرد

Submitted on چ., 10/13/2021 - 13:20

روز چهارشنبه ۱۳ اکتبر، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجۀ آمریکا تأکید کرد که از نظر واشنگتن، یک راه‌حل دیپلماتیک برای پروندۀ اتمی ایران بهترین گزینه است. به گفتۀ وی هدف اصلی، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و در صورتی که شیوه‌های دیپلماتیک جواب ندهد و "ایران مسیر خود را عوض نکند، آمریکا آماده است که به طرف گزینه‌های دیگر برود".

بلینکن توضیحی در مورد "سایر گزینه‌ها" نداد اما یائیر لاپید صریحاً امکان پاسخ قهرآمیز را مطرح کرد و گفت: "آنتونی بلینکن و من هر دو، فرزندان باقیماندگان هولوکاست هستیم و خوب می‌دانیم لحظاتی هست که ملت‌ها برای محافظت در مقابل شرّ ناچار به استفاده از زور می‌شوند".

تقریباً همزمان با مذاکرات دو وزیر خارجه، رابرت مالی، نمایندۀ ویژۀ آمریکا در امور ایران که در جلسۀ مجازی یک پژوهشکدۀ آمریکایی شرکت داشت، کم و بیش سخنان بلینکن را تکرار کرد و گفت: "البته ما معتقدیم که بازگشت به توافق اتمی سال ۲٠۱۵ بهترین نتیجه خواهد بود، اما ما واقع‌بین هستیم و می‌دانیم که احتمال زیادی وجود دارد که ایران راه دیگری را انتخاب کند"...

رابرت مالی اضافه کرد که به همین دلیل، "آمریکا باید سیاست خود را با اسرائیل و سایر طرف‌هایش در منطقه هماهنگ کند".

رابرت مالی همچنین خبر داد که در روزهای آینده به عربستان، امارات و قطر خواهد رفت تا دو امکان را بررسی کند: تلاش برای بازگشت به توافق اتمی (برجام) و به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها... مالی سپس امکان دوم را با این پرسش مطرح کرد که "در غیر این صورت، برای کنترل برنامۀ اتمی ایران چه گزینه‌هایی خواهیم داشت؟"

رابرت مالی با اشاره به مذاکرات ناتمام وین گفت: "ما در شش دور اول مذاکرات غیرمستقیم پیشرفت‌های واقعی داشتیم... اما اینک با دولت دیگری (دولت رئیسی) مواجهیم که روش متفاوتی را در پیش گرفته است". وی دقیقاً  نگفت که در صورت شکست قطعی روند مذاکرات، آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز