بحران فرونشست زمین ۱۴ کلانشهر ایران را تهدید می‌کند؛ «ثبت سالانه ۱۷ سانتیمتر فرونشست زمین در تهران»

Submitted on Mon, 05/01/2023 - 12:22

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی، زیر عنوان «فرونشست، کاهش منابع آبهای زیرزمینی و چالش برداشت بی‌رویه از این منابع»، به چالش بزرگ ایران، موضوع فرونشست زمین اشاره داشته و تاکید کرده است: در شرایط بحران کمبود آب و کاهش ذخایر سدهای تامین‌کننده آب تهران، روند گسترش فرونشست در این کلانشهر جدی‌تر خواهد شد.

همزمان با این هشدار، یک مقام سازمان نقشه‌برداری، با بیان اینکه ۱۴ کلانشهر با معضل فرونشست زمین روبروست، گفته است: رخداد پدیده فرونشست زمین، نتیجه استفاده بیش از حد و بدون توجه به حفاطت از محیط زیست است.

به گفته این مقام سازمان نقشه‌برداری ایران، «بالاترین نرخ فرونشست مربوط به استان کرمان» است و بر اساس آمار «وزارت نیرو»، «۷۰ درصد دشت‌های کشور بحرانی» است موضوعی که ناشی از «سوء مدیریت» است.

بر اساس این گزارش، در ارزیابی‌های سازمان نقشه‌برداری ایران، «۲۴۵ منطقه فرونشست» در ایران شناسایی شده است که «۳۰ درصد» این مناطق، در معرض تهدید «سرعت بالای فرونشست» قرار دارند.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز، ضمن هشدار نسبت به «بحران اصلی» در ایران در «حوزه مدیریت منابع آب»، به «کاهش شدید تراز آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها در اثر اضافه برداشت» اشاره شده و تاکید شده است: «نتیجه ادامه این وضعیت، وقوع بحرانی‌هایی چون فرونشست، کسری شدید آبخوان‌ها و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن است».

در گزارش این مرکز پژوهشی، «کسریِ تجمعیِ آب در آبخوان‌ها  تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۴۳ میلیارد مترمکعب»، اعلام شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این گزارش، ضمن هشدار نسبت به «نرخ بالای فرونشست در دشت‌های مختلف ایران»، همچنین «آسیب‌پذیری نقاط متراکم و حساس شهری مانند تهران»، نسبت به ضرورت انجام اقدامات لازم برای «زیرسـاختهایی مانند خطوط ریلی، خطوط انتقال برق، مراکز نیروگاهی و پژوهش های اتمی، مراکز تحقیقات دفاعی، تصفیه خانه‌های آب و فرودگاه‌ها» در برابر گسترش پدیده فرونشست زمین تاکید کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز