بازرس ویژه آمریکا ٦‬ عامل سقوط افغانستان را منتشر کرد؛ انحصار قدرت توسط اشرف غنی یکی از این عوامل است

Submitted on جمعه, 11/18/2022 - 12:01

پس از نزدیک به ١٥ ماه از سقوط افغانستان به دست طالبان، سیگار یا بازرس ویژه آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود به عوامل سقوط افغانستان و ناکامی آمریکا در ایجاد یک دولت باثبات و دموکراتیک در افغانستان پرداخته و با مطالعه آنچه که در چند سال پسین رخ داد، آورده که دلایل سقوط افغانستان ٦‬ مورد است.

در نخستین مورد، سیگار آورده که باوجود تاکید آمریکا بر خروج از افغانستان در ٢٠ سال پسین، حکومت افغانستان در پذیرفتن این مساله ناکام بود و به همین دلیل پس از خروج آمریکا از افغانستان، حکومت افغانستان آماده کنترول افغانستان ومدیریت جنگ برضد طالبان نبود.

مورد دوم، حذف دولت افغانستان از گفتگوهای دوحه میان آمریکا و طالبان است که به باور سیگار، سبب شد تا پس از توافق دوحه، طالبان جنگ خود برضد دولت افغانستان را دوباره احیا کنند.

عامل سومی از نگاه سیگار، تمایل و پافشاری دولت افغانستان برای ادغام طالبان در چارچوب جمهوریت بود. سیگار می‌گوید حکومت افغانستان درحالی بر این خواست خود تاکید می‌کرد که از موضع ضعیف‌تر برخوردار بود و این مساله، پیشرفت گفتگوها را با مشکل روبه‌رو کرده بود.

عامل چهارم، عدم تمایل طالبان به گفتگو بود و به باور سیگار، توافق دوحه، این گروه را جسورتر کرده بود و به همین دلیل، به جای گفتگو، بیشتر به فکر شکست دولت افغانستان بود.

عامل پنجم، عامل داخلی و فسادی بود که همواره چهره‌های سیاسی داخل افغانستان از آن انتقاد می‌کردند. سیگار می‌گوید اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان از طریق یک حلقه بسیار انتخاب شده، محدود و وفادار به خود حکومت می‌کرد و این مساله در برهه‌های مختلف، حکومت را تضعیف کرده بود. در گزارش سیگار تاکید شده که به نظر می‌رسد «انزوای سیاسی و اجتماعی رئیس جمهور هم تابعی از شخصیت و هم تمایل او به متمرکز کردن و اجرای سیاست مدیریت خُرد بوده است.»

و سیگار عامل ششم را تمرکز قدرت و فساد در دستگاه حکومت نام برده است که این مساله سبب شده تا در درازمدت به فروپاشی بیانجامد.

در این بخش آمده که انحصارسازی فزاینده‌، فساد بومی و ناتوانی حکومت در حفظ کردن مشروعیت سبب شده تا در درازمدت با فروپاشی روبه‌رو شود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز