بازگشت ایران به فهرست سیاه "اف‌‌.ای‌.تی‌.اف‌": قیمت دلار وارد کانال ۱۵ هزار تومانی شد

Submitted on ش., 02/22/2020 - 13:27

کارگروه ویژه اقدام مالی (اف‌‌.ای‌.تی‌.اف‌)، دیروز جمعه نام ایران را در فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی قرار داد، و در بیانیه‌ای که روز جمعه در پاریس صادر کرد به همه کشورها اختیار داده که به طور مستقل نسبت به اقدامات تقابلی در تعاملات مالی خود با ایران اقدام کنند. با این‌حال این نهادِ نظارتِ مالی بین‌المللی، در بیانیه خود گفته است اگر ایران دو کنوانسیون مورد بحث "سی.اف.تی" و "پالرمو" را تصویب کند، درباره گام‌های بعدی از جمله خارج کردن دوباره ایران از فهرست سیاه این نهاد تصمیم خواهد گرفت.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان، طی یادداشتی در شماره امروز شنبه ٣ اسفند/ ٢٢ فوریه این روزنامه نوشت: «تصمیم دیروز "اف‌‌.ای‌.تی‌.اف‌" درحالی است که مدت‌هاست اکثر بانک‌ها در کشور‌های غربی، نه به علت عدم پذیرش "اف‌‌ای‌تی‌اف‌" از سوی ایران، بلکه از بیم تحریم‌های آمریکا، از انجام تراکنش‌های مرتبط با ایران خودداری کرده و می‌کنند؛ بنابراین حتی ‏در صورت تن‌دادن به پذیرش ذلت‌بار کنوانسیون‌های "پالرمو" و ‏ "سی.اف.تی" نیز تحریم‌های بانکی ادامه خواهد یافت. به همین علت است ‏که آقای دکتر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی اعلام کرده است تصمیم اجلاس اف.ای‌.تی.اف، تأثیری در روابط و معاملات ما نخواهد ‏داشت؛ یعنی تفنگ "اف‌‌ای‌تی‌اف‌" فشنگ ندارد!» ‏

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز در واکنش به قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه "اف‌‌ای‌تی‌اف‌" نوشت: «مردم عزیزمان خوب می‌دانند که در این دوران سخت تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری، نظام پولی و مالی کشورمان توانسته است ارتباطات تحریم‌ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوب "اف‌‌ای‌تی‌اف‌" برقرار کند که تا حد زیادی تهدیدهای ناشی از سنگ‌اندازی و دشمنی آمریکا را مهار کرده است. بانک مرکزی نیز با همراهی سایر بخش‌های اقتصادی، مسیر خود را در جهت برآورده ساختن نیازهای تجاری کشور، بدون وقفه انجام خواهد داد. عملکرد بانک مرکزی در طول یک سال گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم عزیز ایجاد کرده است که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.»

اطمینان خاطر آقای همتی در این راستا در حالی است که بر اساس گزارش‌های بسیار زیادی از چند وبسایت داخل ایران، دلار در بازار ارز تهران امروز شنبه ٣ اسفند/ ٢٢ فوریه بین ۱۵هزار و ۱۰۰ تومان تا ۱۵هزار و ۴۰۰ تومان خرید و فروش شده است.

تحلیل‌گران بازار می‌گویند که قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه "اف‌‌.ای‌.تی‌.اف‌" و افزایش تقاضا در ماه پایانی سال، از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت ارز در کشور هستند.

جمشید عدالتیان‌ شهریاری، اقتصاددان طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جهان صنعت، با عنوان «انزوای ایران» نوشت: «بازگشت ‏ایران به فهرست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی، از دو منظر قابل بررسی است: نخست آنکه در شرایط کنونی و به واسطه تحریم‌های ‏آمریکا، تصویب کنوانسیون‌های "پالرمو" و "سی.اف.تی" به معنای افشای کانال‌های برقراری مراودات مالی و بانکی ایران با جهان بود. با این ‏حال بازگشت به لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی پیام روشنی برای اقتصاد ایران دارد … از این پس حلقه مبادلات مالی و ‏تجاری ایران با دیگر کشور‌ها تنگ‌تر و جابه‌جایی پول به سختی انجام خواهد شد. به عبارتی از این پس کشور‌ها در برقراری ‏مراودات مالی و بانکی خود با ایران دقت بیشتری به خرج می‌دهند و محتاط‌‌‌تر از قبل عمل می‌کنند. از سوی دیگر این موضوع ‏ایرانیان را با چالش افتتاح حساب در سایر کشور‌ها نیز روبه‌رو می‌سازد، به طوری که می‌توان پیش‌بینی کرد بسیاری از حساب ‏ایرانی‌ها در سایر کشور‌ها نیز بسته شود.»

درهمین راستا، قاسم محبعلی، کارشناس مسائل بین‌الملل و مدیر کل پیشین وزارت خارجه در گفتگو امروز با سایت خبری "انتخاب"، بر این باور است که «باید توجه داشته باشیم که قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه "اف‌‌ای‌تی‌اف‌"  در شرایطی است که ریاست دوره‌ایی این نهاد امسال بر عهده کشور چین بوده است. چین که اکنون نزدیک‌ترین پیوند اقتصادی را با ایران دارد، تلاشی برای قرار نگرفتن ایران در فهرست سیاه نداشت. به طور حتم این وضعیت بر مناسبات اقتصادی ایران با تمامی کشورهای دوست همانند روسیه، چین، عراق و... تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین به نظر می‌رسد از وضعیت بحرانی فعل به وضعیتی بحرانی‌تر گذار خواهیم کرد.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز