با نظارت پوتین و رئیسی توافقنامه مشارکت روسیه در ساخت راه‌آهن رشت-آستارا امضا شد

Submitted on چ., 05/17/2023 - 09:52

بر پایه توافقنامه‌ای که روز چهارشنبه بیست و هفتم اردیبهشت توسط نمایندگان دو کشور، ویتالی ساولیف، وزیر حمل و نقل روسیه و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران امضا شد، خط ریلی رشت-آستارا، به‌اشتراک توسط ایران و روسیه، ساخته می‌شود.

 بر پایه این سند، مسکو و تهران به‌طور مشترک هزینه طراحی، ساخت و همچنین تامین کالا و خدمات مرتبط با این پروژه را برعهده گرفتند.

قرار است که راه‌آهن حدفاصل رشت تا آستارا، توسط «مسکو و تهران» و خط‌آهن میان آستارا در ایران و آستارا در جمهوری آذربایجان، توسط «مسکو، تهران و باکو» ساخته‌شود.

فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه در ایران طی گزارشی با اشاره به «۱۶۲ کیلومتر درازای خط ریلی رشت-آستارا» از سرمایه‌گذاری ۱,۶ میلیارد یورویی روسیه در این خط‌آهن، خبر داده‌است. این در حالی است که خبرگزاری تاس روسیه با نقل سخنان پوتین، در مورد پروژه‌ای به درازای ۱۷۰ کیلومتر گزارش داده‌است. به‌نظر می‌رسد که ۸ کیلومتر مورد اختلاف در دو گزارش، مربوط به راه‌آهن حد فاصل میان شهر آستارای ایران و آستارا در جمهوری آذربایجان است.

روسیه می‌گوید که راه‌آهن رشت-آستارا، به‌عنوان یک حلقه مهم در دالانی بلند است که برای اتصال هند، ایران، روسیه، آذربایجان و سایر کشورها از طریق راه‌آهن و دریا عمل می‌کند. به‌گفته رئیس‌جمهوری روسیه، این مسیر ترابری که پیونددهنده کشورهای پیش‌گفته است، می‌تواند با کانال سوئز به‌عنوان یک مسیر تجاری بزرگ جهانی، به رقابت بپردازد.

گفته‌های ولادیمیر پوتین در حالی است که ایران و روسیه، زیر تحریم‌های شدید جهانی قرار دارند و در راستای بده‌وبستان در عرصه بین‌الملل در بسیاری از رسته‌های اقتصادی، دچار محدودیت شده‌اند.

غرب در سالیان اخیر مجموعه‌ای تازه از محدودیت‌ها را به‌دلیل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بر ایران اعمال کرد و روسیه نیز به‌سبب تهاجم نظامی به اوکراین، مورد تحریم‌هایی پرشمار قرار دارد.

پوتین اما مدعی است که این شریان ویژه حمل‌ونقل شمال-جنوب، که راه‌آهن رشت-آستارا بخشی از آن است، به تغییراتی قابل‌توجه در گردش اقتصاد جهانی، منجر می‌شود.

رئیس‌جمهوری روسیه با تصریح بر این‌که توافق با جمهوری اسلامی بر سر ایجاد این خط، بی‌تردید گامی مهم و راهبردی در راستای همکاری میان مسکو و تهران است، افزود: ایجاد ۱۶۲ کیلومتر راه‌آهن در امتداد ساحل دریای خزر، به پیوند بندرهای روسیه در دریای بالتیک، با بندرهای ایران در اقیانوس هند و خلیج فارس، کمک می‌کند.

آلکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه که در ایران حضور دارد، نیز در دیدار با وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی، خواهان تقویت همکاری‌های دوجانبه با هدف افزایش «مقاومت اقتصادی» روسیه و ایران شد.

همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران این همکاری را یک «آغاز کار» در گسترش روابط دو کشور خواند و گفت که قرار است مسیرهایی دیگر هم بین ایران و روسیه توسعه پیدا کند.

او همچنین اظهار کرد: به دنبال آن هستیم که با تعامل بیشتر با کشور آذربایجان، متن موافقت‌نامه همکاری در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی بین «ایران، آذربایجان و روسیه» نهایی شود.

این گفته‌ها در حالی است که آذربایجان چندی پیش در پی یک حمله به سفارت این کشور در تهران که توسط باکو تروریستی خواند‌ه‌شد، کارمندانش را از ایران فراخواند. همچنین در این مدت چندین تن در آذربایجان با اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران، بازداشت شده‌اند.

در پی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ که به برکناری محمدرضا پهلوی، شاه وقت ایران که مورد پشتیبانی ایالات متحده بود، انجامید، روابط ایران با غرب رو به افول رفت. اقتصاد این کشور با تحریم‌هایی که در سال‌های متمادی توسط غرب به‌ضد جمهوری اسلامی اعمال شد، اکنون «فلج» شده‌است.

ایران که در حدود یک‌چهارم از ذخایر نفت خاورمیانه را دارا است، به فروش نفت با قیمت ارزان‌تر به چین رو آورده و همچنین سعی می‌کند که روابط اقتصادی و سیاسی‌اش را با روسیه، دیگر کشور تحریمی منطقه، تحکیم کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز