ایران از آغاز گفتگو با استرالیا در بارۀ کایلی مور گیلبرت، خواستار آزادی سه مامور زندانی خود در تایلند شده بود

Submitted on جمعه, 11/27/2020 - 12:35

مقامات استرالیا که از آغاز دستگیری کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر دانشگاه ملبورن، و گفتگو با ایران برای کسب آزادی او همواره با رازداری و ملاحظه کاری بسیار در این باره سخن گفته‌اند، هر چند اینک نیز همان پروا را دنبال می‌کنند، اما سخن خود را در زبان منابع آگاه به گوش رسانه‌های این کشور می‌رسانند.

روزنامۀ سیدنی مورنینگ هرالد در این باره با اتکا به اخبار بدست آورده از همین منابع تاکید می‌کند که آزادی کایلی مور گیلبرت نیازمند گفتگوهای مقامات عالیرتبۀ استرالیا با دولت تایلند بوده است. منابع دولتی در کانبرا به این روزنامه گفته‌اند که دست یافتن به توافق برای کسب این آزادی نیازمند شش ماه گفتگوهای دشوار بوده و در این زمینه ماریز پِین، وزیر امور خارجۀ استرالیا نقش پراهمیتی در مذاکره با یک «دولت ثالث» ایفا کرده است. وزیر امور خارجۀ استرالیا در گذشته همواره در این باره بر «پیچیدگی پرونده» تاکید کرده بود. اینک آشکار می‌شود که این «پیچیدگی»، به کسب رضایت دولت «ثالثی» اشاره داشته که با پروندۀ دستگیری پژوهشگر استرالیائی کاملاً بیگانه بوده است.

سازمان‌های دفاع از حقوق بشر هر چند از آزادی خانم کایلی مور گیلبرت ابراز خرسندی کرده‌اند، اما در همان حال از اینکه چگونگی بدست آمدن این آزادی به تشویق «دیپلماسی گروگان گیری» دولت ایران منجر شود، ابراز ناخرسندی می‌کنند.  

سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید می‌کند که دولت ایران «رویکردی روشن به دستگیری خودسرانۀ شهروندان دو تابعیتی و خارجی دارد تا از آنها در داد و ستد با دیگر کشورها برای کسب آزادی ماموران خود استفاده کند.

سیدنی مورنینگ هرالد نوشته است که مسئولان ایرانی از همان ابتدای گفتگوها در بارۀ آزادی پژوهشگر استرالیائی به روشنی گفته‌اند که در ازای آن خواستار آزادی سه ایرانی زندانی در تایلند هستند. این سه تن که با نام‌های سعید مرادی، محمد خزاعی و مسعود صداقت زاده وارد تایلند شده بودند، از سال ۲۰۱۲ در پی تلاش برای بمب گذاری علیۀ دیپلمات‌های اسرائیلی در تایلند به زندان افتادند. انفجار مواد منفجره در محل مسکونی آنان، اجرای این طرح را متوقف کرد و سعید مرادی با کمانه کردن و برگشت نارنجکی که خود بسوی پلیس پرتاب کرده بود، دو پای خود را از دست داد.

بنوشتۀ این روزنامه، خواست ایران، دولت استرالیا را به گفتگو با مقامات تایلند واداشت و پس از ماه‌ها مذاکره بانکوک رضایت خود را در این زمینه اعلام کرد و به همین منظور گفتگوهائی با ایران انجام گرفت تا آزادی این سه تن صورت «انتقال زندانیان» بخود بگیرد. این چنین است که معاون دادستان کل تایلند می‌گوید او در جریان یک «تبادل» قرار ندارد، بلکه زندانیان ایرانی در چارچوب توافق با ایران برای «انتقال» به این کشور روانۀ تهران شده‌اند.

این روزنامه در همین حال به نقل از چندین منبع دولتی می‌نویسد که مقامات ایران از هنگامی که پی بردند شریک زندگی کایلی مور گیلبرت شهروند اسرائیلی است، طرح دستگیری او را تدارک دیدند.

کایلی مور گیلبرت، در ژانویۀ گذشته فاش ساخته بود که مسئولان ایرانی خواستار همکاری وی و جاسوسی برای خود شدند، اما او این خواست را رد کرده و تاکید نموده که وی هرگز جاسوس نبوده و حاضر به جاسوسی نیست.

کایلی مور گیلبرت روز پنجشنبه ۶ آذر از ایران آزاد شد و به کشور خود بازگشت. همان روز سه بمب گذار ایرانی آزاد شده از تایلند نیز وارد تهران شدند و مورد استقبال عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز