اولین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا درباره عزاداری محرم اعلام شد

Submitted on س., 07/28/2020 - 12:37

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم،  اولین جلسه کارگروه مراسم عزاداری ایام محرم و صفر ستاد ملی مدیریت کرونا امروز(سه شنبه 7 مرداد) برگزار شد.

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی انتظامی کرونا در خصوص این جلسه گفت: براساس مصوبات بیست و نهمین و سی امین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، تکلیفی برای کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ذیل این ستاد، مبنی بر تدوین دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم سوگواری محرم امسال تعیین شد که با تشریک مساعی همه دستگاه های مسئول در این حوزه دستورالعمل تدوین و در جلسه سی‌ام ستاد تصویب شد.

براساس مصوبات این جلسه  دستور العمل تهیه شده در کمیته های امنیتی،انتظامی و کمیته بهداشتی از طریق وزارت کشور برای اجرا ابلاغ می شود و همچنین به این دوکمیته اجازه داده شده تا در صورت نیاز  دستورالعمل ویژه را اصلاح کنند.

بخش اول مربوط به قبل از فرارسیدن ماه محرم بوده که سه رکن اصلی هماهنگی، اقناع و اطلاع رسانی دارد و تمام اقداماتی که در این کارگروه برنامه ریزی و تصمیم گیری می شود، حول این سه محور خواهدبود. همچنین ضوابطی پیش بینی شده است که براساس این ضوابط مراسم باید برگزار شود.

برنامه ریزی مراسم با اولویت برگزاری در فضاهای باز، برگزاری مراسم در فضای سربسته دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی صرفاً با تایید ستاد استانی، کاهش ساعات برگزاری مراسم و اعمال محدودیت در روزهای برگزاری مراسم در مقایسه با سنوات گذشته، برگزاری تجمعات به صورت حداقلی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم و لزوم  استفاده از ماسک، تشدید نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص در شهرهای نارنجی و قرمز و اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی مرتبط با نذورات است.

پیش بینی شیوه های جایگزین برای مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم در آن وجود ندارد، مورد تصریح دستور العمل است.

پنج تبصره در نظر گرفته شده است. این 5مورد عبارت است از: مراسم دسته روی بدون نقل مکان از هیاتها و عدم تمرکز در اماکن خاص باشد. ورود دسته‌جات به حرم های مطهر ممنوع است. استفاده از طبل و سنج و وسایل مشترک در دسته جات ممنوع است.

همچنین مراسم خاصی که در برخی شهرها و استانها برگزار می شود به دلیل نوع مراسمات و تجمع افراد امکان برگزاری ندارند.

در پایان اولین جلسه کارگروه مراسم عزاداری محرم و صفر مقرر شد، به دلیل محدودیت زمانی و نیاز به تصمیم گیری و برنامه ریزی برای روزهای عزاداری ماه محرم، جلسات این کارگروه به صورت هفتگی برگزار شود.

انتهای پیام/

منبع
tasnim
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز