آتش سوزی در جنگل های هیرکانی با گذشت پنج روز همچنان ادامه دارد

Submitted on ی., 11/27/2022 - 11:44

میر حامد اختری مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان، از تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی در منطقه شهرستان رودبار خبر داد.

وی تصریح کرد: «نیروهای منابع طبیعی و بالگردهای اطفاء حریق همچنان در پنجمین روز از این آتش‌سوزی‌ در حال اطفاء آن هستند».

وی افزود: «این حریق چندین بار خاموش شده، اما از آنجایی که باد گرم و شدیدی در منطقه وجود دارد شاهد شعله ور شدن مجدد آتش‌ در این منطقه هستیم؛ تا به امروز، پنج بار این حریق خاموش شده، اما به دلیل همین بادها، حریق دوباره شعله ور شده است».

مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان ادامه داد: «حریق جنگل‌های هیرکانی تا امروز در شهرستان‌های طالش، ماسال، رضوانشهر و فومن وجود داشت که در همان روزهای نخست خاموش شد و حدود ۴٠ هکتار از جنگل‌های این مناطق تحت تأثیر آتش‌سوزی قرار گرفت».

او با اشاره به اینکه در حال حاضر منطقه تحت حریق شهرستان رودبار نیز خود نزدیک ۴٠ هکتار است، گفت: «امیدواریم امروز حریق این منطقه نیز به طور کامل اطفا شود و هر گونه امکان شعله ور شدن آن را خنثی کنیم».

وی در مورد دلایل افزایش حریق در فصل پاییز در جنگل‌های هیرکانی گفت: «در این مناطق درختان پهن برگ زیاد است و وقتی در پاییز این برگ‌ها روی زمین می‌افتند و سطح زمین را می‌پوشانند، با هر بی احتیاطی احتمال بروز آتش‌سوزی وجود دارد».

جنگل‌های هیرکانی با قدمتی بیش از ۴۰ میلیون سال، از با ارزش‌ترین جنگل‌های جهان است که از آن به عنوان موزه ای طبیعی یاد می شود.

جنگل های هیرکانی که بخش هایی از پنج استان شمالی ایران را در بر گرفته است، در سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این بیست و چهارمین مورد از میراث تاریخی و طبیعی ایران است که در فهرست یونسکو جای می‌گیرد.

پیش از این، مسعود مولانا عضو شورای هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی ایران، از کاهش ۵۰ درصدی حجم جنگل‌های هیرکانی شمال ایران طی ۴۰ سال گذشته خبر داده و گفته بود که سالانه حداقل ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی از بین می‌رود.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز