اتحادیه اروپا: برخلاف تعهد طالبان، زنان افغانستان از ابعاد زندگی عمومی و اقتصادی حذف شده‌اند

Submitted on س., 11/15/2022 - 06:53

پیتر استانو، سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا در اعلامیه‌ای، محدودیت‌های وضع شده تازه طالبان بر زنان را محکوم کرده و گفته که این محدودیت‌های تازه درحالی وضع شده که از قبل نیز حقوق زنان و دختران به‌گونه جدی از سوی طالبان نقض شده است.

به تازه‌گی، طالبان در فرمانی، رفتن زنان به پارک‌های تفریحی و حمام‌های شهری را به‌کلی منع کردند. در این فرمان که در بخشی از شهرهای افغانستان پخش شده همچنان آمده که حضور زنان بدون همراه مرد در رستوران‌ها نیز منع شده است.

حالا سخنگوی ارشد امور خارجه اتحادیه اروپا خواهان عملی‌شدن تعهدات افغانستان در قبال قوانین بین‌المللی است و از طالبان به عنوان حاکمان برحال افغانستان می‌خواهد تا «به حقوق بشر و ارزش‌های بنیادی تمام مردم افغانستان، احترام بگذارند.»

هرچند طالبان از همان روزهای نخست برگشت به قدرت، شروع به وضع محدودیت بر زنان کردند، اما به نظر می‌رسد پس از یک سال، این روند را سرعت بیشتری داده‌اند.

در هفته‌های پسین، افزون بر وضع محدودیت‌های جدیدتر بر زنان، طالبان شمار زیادی از فعالان حقوق زنان را که برای حقوق بنیادی زنان دادخواهی می‌کردند، بازداشت کرده‌اند.

باوجود درخواست‌های نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، طالبان نه تنها تاکنون در مورد این زنان فعال، هیچ اطلاعاتی را شریک نکرده‌، بلکه سکوت پرسش‌برانگیزی نیز اختیار کرده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز