آشنایی با دختر جوان افغانی که توجه بنیاد ارل کانادا را جلب کرد / ترودو به آمریکا نمی‌رود / انتخاب سفیرجدید کانادا در سازمان ملل

Submitted on س., 07/07/2020 - 13:09
ایران استار: گفتگو با فاطمه فاضل دختر افغانی مقیم ایران که به تازگی به عنوان یکی از شش دانشمند جوان ۲۰۲۰ از سوی «بنیاد ارِل» کانادا انتخاب شده است، متهم شدن سرباز ذخیره ارتش کانادا به سوء قصد علیه ترودو، انتخاب سفیر جدید کانادا از مهمترین اخبار و مطالبی است که با محوریت کانادا در رسانه های ایران بازتاب داشته است.

فاطمه فاضل، دختر جوان افغانی منتخب بیناد ارل کانادا
فاطمه فاضل، جوان موفق مهاجر افغانستانی که به تازگی از سوی «بنیاد ارِل کانادا» جز شش دانشمند جوان سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است گفتگویی با رسانه ای به نام شهرآراء در ایران داشته و به چالش‌ها‌ و فرصت‌های زندگی در شرایط مهاجرت اشاره کرده است.

Sarafi Arz Taheri Exchange Toronto Canada

فاطمه فاضل متولد ۱۳۷۰ در مشهد است، او از دانشگاه فردوسی مشهد دکتری دامپزشکی گرفته و به دلیل انجام یک طرح پژوهشی که تلاش می‌کند تا واکسنی موثر برای کاهش انتقال ویروس آنفولانزا و افزایش ایمنی بدن در برابر آن پیدا کند تاکنون چند جایزه بین‌المللی را به دست آورده است.
وی در این مصاحبه گفته است: «بیماری که من قرار است برای طراحی واکسن آن در آینده کار کنم، بیماری آنفولانزا است. آنفولانزا یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، که از طریق پرنده به انسان منتقل و تکثیر می‌شود. به همین خاطر دامپزشک‌ها در رابطه با این بیماری‌ها که توسط حیوان به انسان منتقل می‌شود، می‌توانند نقش زیادی داشته باشند. یکی از ویژگی‌های بارز بیماری آنفولانزا این است که ژِنُم آن مستعد جهش است، یعنی ممکن است در میزبان‌های خاص که وارد می‌شود، یک سری جهش در ژنم اتفاق بیفتد و حِدت بیماری را افزایش دهد، به همین خاطر آنفولانزا همیشه برای بشر یک چالش بوده است، این بیماری عفونی هرساله قربانی‌های زیادی می‌گیرد، حتی بیشتر از کرونا. صد سال قبل در پاندمی ۱۹۱۸ براثر همین عامل آنفولانزا با ریشه آنفولانزای پرندگان ۵۰۰ میلیون نفر درگیر شدند و مرگ و میر بالایی داشت. به همین خاطر امکان اینکه در آینده چنین پاندمی تکرار شود خیلی محتمل است. در نتیجه یک خطر بالقوه‌ای برای بشر است و بررسی آن اهمیت زیادی برای بشر دارد».
وی همچنین گفته است:«من یک بار برای گرفتن ویزای تحصیلی چند روزی به هرات سفر کردم. مشهد برای من خیلی دوست داشتنی است، درست است که ما از نظر تابعیت افغانستانی هستیم، اما من خودم را یک مشهدی اصیل می‌دانم، چون تمام خاطرات و دوره‌های مهم زندگی من اینجا گذشته است، مشهد برای من یک وطن دور از وطن است».

عامل سوءقصد به جان ترودو متهم شناخته شد
خبرگزاری ایسنا نوشته است: سرباز ذخیره ارتش کانادا که به جرم راندن یک کامیون به سمت محل سکونت نخست وزیر دستگیر شده، به تهدید به قتل یا مجروح کردن ترودو متهم شده است.
دیلی میل گزارش داد، پلیس کانادا "کوری اورن"، سرباز ذخیره ارتش کانادا را که به سلاح ام-۱۴ و یک هفت تیر و دو شات‌گان حین ورود به زمین‌های محل سکونت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا مسلح بود، متهم کرد.این حمله به قصد کشتن یا مجروح کردن ترودو دوم ژوئیه اتفاق افتاد. وی همچنین به داشتن انبار مهمات با ظرفیت بالا و ممنوعه متهم شده است. علاوه بر اتهامات ۲۱ گانه بعلت حمل انواع سلاح، این سرباز ارتش کانادا همچنین به تهدید کلامی ترودو نیز متهم است.
این مرد ۴۶ ساله از اعضای رنجرهای ارتش کانادا، دوم ژوئیه کامیونت خود را به سمت محل سکونت ترودو و خانواده‌اش راند، درهای ورودی آهنی پشت محل سکونت ترودو را شکسته و وارد محوطه شد و خودش را در باغ گل‌های رز مخفی کرد. ۱۳ دقیقه پس از این رویداد، با نیروهای امنیتی روبرو شد. این مساله نگرانی‌هایی را درباره شکاف بزرگ امنیتی در محل سکونت نخست وزیر کانادا به وجود آورده است.
این سرباز ذخیره ارتش کانادا همچنان در بازداشت می‌ماند تا دادگاهش ۱۷ ژوئیه برگزار شود.
 
انتخاب سفیر جدید کانادا در سازمان ملل
خبر انتخاب باب رائه که در گذشته نخست وزیر استان انتاریو و نماینده پارلمان کانادا بوده، به عنوان سفیر جدید کانادا در سازمان ملل متحد نیز در ایران بازتا داشته است. در همین باره خبرگزاری صدا وسیما جمهوری اسلامی نوشت:
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز دوشنبه از انتصاب باب رائه نخست وزیر پیشین انتاریو به عنوان سفیر و نماینده دایم کانادا در سازمان ملل متحد خبر داد. باب رائی اکتبر سال ۲۰۱۷ به عنوان فرستاده ویژه کانادا در امور میانمار منصوب شده بود، اما از مارس گذشته به عنوان فرستاده ویژه کانادا در امور مرتبط با چالش‌های انسانی و مسایل پناهجویان فعالیت می‌کرد. او جانشین مارک-آندره بلانشار نماینده پیشین کانادا در سازمان ملل متحد می‌شود که چندی پیش از تصمیم خود برای کناره گیری از سمتش خبر داده بود.
کانادا هفدهم ژوئن امسال در رقابت با ایرلند و نروژ برای کسب کرسی غیردایم شورای امنیت سازمان ملل متحد شکست خورد. کانادا ۱۰۸ رای به دست آورد، اما نروژ و ایرلند به ترتیب ۱۳۰ و ۱۲۸ رای به دست آوردند و به عنوان دو عضو غیردایم جدید کرسی شورای امنیت را به دست آوردند.یر این دومین بار است که کانادا در کسب کرسی غیردایم شورای امنیت سازمان ملل متحد ناکام می‌ماند. سال ۲۰۱۰ این کشور در رقابت با پرتغال شکست خورد و از رسیدن به شورای امنیت بازماند.
باب رائه پس از انتصاب در سمت جدید خود در مصاحبه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد اولویت کانادا در دوره نمایندگی وی ایجاد روابط حسنه با همه کشور‌ها است. وی تصریح کرد اصلی‌ترین چالشی که فراروی کانادا وجود دارد ایجاد دوباره همبستگی بین المللی است. رائه افزود بحران کووید ۱۹ اقتصاد کانادا و دیگر کشور‌های جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و من احتمال می‌دهم که آثار این بحران دو تا سه سال آینده نیز احساس خواهد شد.
 
ترودو قطعا به آمریکا نمی‌رود
دفتر نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد، جاستین ترودو در مراسم روز چهارشنبه گرامیداشت تصویب توافق تجاری جدید بین کانادا، آمریکا و مکزیک در واشنگتن‌ حاضر نخواهد شد.
خبرگزاری ایسنا به نقل از یونایتدپرس اینترنشنال نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا میزبان آندرس لوپز ابرادور، رئیس جمهوری مکزیک خواهد شد تا توافق آمریکا، مکزیک و کانادا را جشن بگیرند؛ توافقی که جایگزین "قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی"، بین این سه کشور آمریکای شمالی شده است.
یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد: در برنامه ترودو تداخلی وجود داشت. این سخنگو از دفتر نخست‌وزیر کانادا گفت: در حالی که اخیراً بحث‌هایی در مورد حضور احتمالی کانادا در مراسم مذکور وجود داشته، نخست‌وزیر این هفته برای حضور در یک نشست از پیش برنامه‌ریزی شده کابینه و اجلاس پارلمان در "اوتاوا" خواهد بود. ترودو تحت مقررات سلامت کانادا در جریان بیماری همه‌گیر کرونا، بایستی پس از سفر به آمریکا خودش را به مدت ۱۴ روز قرنطینه می‌کرد که این موضوع با وظایفش در رابطه با آغاز به کار پارلمان کانادا، تداخل داشت.
جاستین ترودو ۴۸ ساله و همسرش پس از آنکه تست کرونای "سوفی ترودو" (همسر ترودو) مثبت اعلام شد، بایستی خودشان را در ماه مارس قرنطینه می‌کردند.
قرارداد به‌روز شده تجارت آزاد آمریکای شمالی که مدرن‌سازی قوانین تجاری بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک را بر عهده دارد، از اول ژوئیه (۱۱ تیر) اجرایی شد. ترودو گفت با ترامپ تماس تلفنی برقرار خواهد کرد.
 
همایش اسلام و معلولیت در کانادا
خبرگزاری حوزه نیوز که اخبار مرکاز دینی و حوزی ایران را منتشر می کند نوشته است: موسسه «دین» برگزار کننده همایش بین المللی «اسلام و معلولیت» در کانادا که قرار است ۱۸ آگوست ۲۰۲۰ برپا شود، از شرکت کنندگان خواست آثارشان را به دفتر همایش ارسال کنند.
یک موسسه خیریه کانادایی که توسط مسلمانان دارای معلولیت جسمی با نام موسسه «دین» تاسیس شده است، برنامه‌هایی را برای نخستین همایش بین المللی سالانه «معلولیت و اسلام» اعلام کرده است که قرار است در ۱۸ آگوست ۲۰۲۰ برگزار شود.
خدمات پشتیبانی دین در فیس بوک نوشت: ما از شما دعوت می‌کنیم در این فرصت بی نظیر شرکت کنید تا آثار خود را به صورت واقعی ارائه دهید. هدف از این همایش پیشبرد درک اسلام و معلولیت، نیازهای مسلمانان دارای معلولیت در چارچوب اسلامی و مسئولیت جوامع اسلامی برای حمایت از افراد معلول است. این همایش توسط مؤسسه اسلامی تورنتو و موسسه تحقیقات اسلامی یقین نیز پشتیبانی می‌شود.

منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز