ارائه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه قدرت اروپایی علیه ایران به آژانس انرژی اتمی؛ ادعای ایران بر تبادل مستمر پیام با آمریکا

Submitted on چ., 11/16/2022 - 07:56

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده، اندکی پیش از بامداد چهارشنبه گفته‌است که متن یادشده در عصر سه‌شنبه، بیست‌وچهارم آبان در آستانه آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به آژانس تقدیم شده‌است.

خبرگزاری فرانسه تصریح کرده که یک منبع دیگر نیز، ارائه قطعنامه پیش‌گفته را به این نهاد سازمان ملل متحد، تایید می‌کند.

در این مطلب نوشته شده‌است که آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا پس از اطلاع از گزارش هفته گذشته آژانس، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند.

در گزارش یادشده، بر این‌که در مورد «سه سایت اعلام‌نشده در ایران که پیش‌تر آثاری از اورانیوم در آن‌ها کشف شده» پیشرفتی دیده نمی‌شود، تاکید شده‌است.

در قطعنامه‌ پیشنهادی تازه، همچنین این‌ موضوع که دولت ایران باید «بی‌درنگ» در مورد وجود ذرات اورانیوم در مکان‌های اعلام‌شده «توضیحات فنی معتبر» ارائه کند، «ضروری» قلمداد شده‌است.

طبق این قطعنامه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار آن خواهد شد که به «سایت‌ها و تجهیزات» هسته‌ای در ایران دسترسی یافته و از آن‌ها «نمونه‌برداری» کند.

در سوی دیگر اما وزیر امور خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیات دولت اظهار داشته که «به‌طور مستمر پیام‌هایی میان دو طرف ایرانی و آمریکایی رد و بدل می‌شود».

حسین امیرعبداللهیان، در جمع خبرنگاران گفته‌: آخرین تبادل پیام‌مان در ۷۲ ساعت گذشته انجام شده‌است.

او همچنین اعلام کرده که آمریکایی‌ها از طریق برخی از وزرای امور خارجه پیام‌هایی می‌دهند که برای برجام «عجله و شتاب» دارند، اما وقتی با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند، می‌گویند «برجام اولویت ما نیست» و به تحریکات و حمایت از «اغتشاشات» اشاره می‌کنند.

به‌گفته این دیپلمات ارشد دولت ابراهیم رئیسی «هدف آمریکایی‌ها کاملا روشن است». او این هدف را چنین عنوان می‌کند: آن‌ها می‌خواهند به ما اعمال فشار کنند تا از خطوط قرمزمان عبور کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین گفته که آن‌چه برای دولت ایران در مذاکرات مهم است «منافع ملی مردم» است. او می‌گوید: از این تخطی نخواهیم کرد، اما برای عبور از تحریم‌ها در مسیر مذاکرات به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افزوده است که در برجام با همه ضعف‌ها و قوت‌هایی که دارد، با همه طرف‌ها توافق وجود دارد.

او اعلام کرده: در صورتی که «طرف‌های دیگر به تعهدات‌شان برگردند» و برجام برای ما «خوب کار کند» جمهوری اسلامی از این فرصت استفاده خواهد کرد.

امیرعبداللهیان همچنین رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و سایر مقام‌های این کشور را به ریاکاری متهم و توصیه کرده که از آن دست بردارند.

او می‌گوید: ما برای مذاکره، مذاکره نکردیم، بلکه برای نتیجه مذاکره کردیم.

این مقام دولت جمهوری اسلامی در مورد نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر نیز می‌گوید که از طرف دولت متبوعش پیام‌های لازم را به طرف‌های اروپایی داده و با برخی وزرای خارجه اروپا از جمله جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان به اروپایی‌ها هشدار داده که اگر این مسیر «غیرسازنده» را متوقف نکنند با پاسخ «متقابل و موثر» جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.

اروپا به‌تازگی تحریم‌هایی تازه را علیه مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی وضع کرده و خواهان توقف روند «سرکوب، کشتار، بازداشت و حبس» معترضان در ایران است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز