انتخابات جورجیا سرنوشت مجلس سنای آمریکا را تعیین خواهد کرد

Submitted on س., 01/05/2021 - 13:25

از صبح روز سه‌شنبه ۵ ژانویه/۱۶ دی، رأی‌دهندگان در ایالت جورجیا به پای صندوق‌های رای رفتند. از هفت میلیون نفری که ثبت نام کرده‌اند، نزدیک به سه میلیون نفر زودتر رأی داده‌اند. این رقم برای انتخابات  سنا بی‌سابقه است.

ایالت جورجیا باید دو سناتور به مجلس سنا بفرستد. در حال حاضر دو سناتور جمهوری‌خواه این ایالت که کلی لافلر و دیوید پردو نام دارند، باید با دو نامزد دموکرات، جان اوسوف و رافائل وارناک رقابت کنند.

بامداد سه‌شنبه، جان اوسوف در توئیتر نوشت: "حوزه‌ها باز شده. بشتابید!"

یک روز قبل، جو بایدن گفته بود که "تنها همین یک ایالت (جورجیا) می‌تواند مسیر ما را در چهار سال آینده و حتی برای نسل بعدی تغییر دهد".

رقابت در جورجیا بسیار فشرده است و احتمال دارد که نتایج قطعی تا چند روز دیگر اعلام نشود. اگرچه دموکرات‌ها تبلیغات گسترده‌ای انجام داده‌اند، اما در میان آن بخش از اهالی جورجیا که به طور سنتی تمایلات جمهوری‌خواه دارند، نگرانی‌های زیادی در مورد احتمال پیروزی دموکرات‌ها دیده می‌شود. حتی برخی معتقدند که پیروزی دموکرات‌ها به شکل‌گیری یک "حکومت سوسیالیست رادیکال" منجر خواهد شد.

دونالد ترامپ که هنوز شکست خود را در برابر جو بایدن نپذیرفته، خطاب به ساکنان جورجیا گفت این انتخابات "آخرین شانس شما برای نجات کشوری است که دوست می‌داریم".

باراک اوباما رئیس جمهوری ییشین دموکرات نیز انتخابات جورجیا را دارای "ابعاد تاریخی" دانسته است. او بدون این که از دونالد ترامپ نام ببرد، گفت: "به خوبی می‌بینیم که بعضی‌ها برای حفظ قدرت به همه کار دست می‌زنند و حتی اصول بنیادین دموکراسی را به خطر می‌اندازند".

دو روز قبل معلوم شد که دونالد ترامپ مستقیماً به برخی مسئولان ایالت جورجیا فشار آورده که هر طور شده برای او "حدود ۱۱هزار رأی دست و پا کنند"، تا او بتواند پیروزی جو بایدن را زیر سؤال ببرد.

در صورتی که دو نامزد دموکرات در جورجیا پیروز شوند، صد کرسی مجلس سنا به تساوی میان دموکراتها و جمهوری‌خواهان تقسیم خواهد شد. اما در این حالت، مطابق قانون، رأی کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری، تعیین‌کننده خواهد بود و اکثریت را به دموکراتها خواهد داد. با توجه به این که اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکراتهاست، پیروزی آنها در سنا، می‌تواند مجموع کنگرۀ آمریکا را با جو بایدن همراه سازد.

با اینکه جورجیا به طور کلی گرایش جمهوری‌خواه دارد، اما در انتخابات اخیر ریاست جمهوری جو بایدن با اکثریتی اندک از دونالد ترامپ پیشی گرفت. در مورد سناتورها نیز دموکراتها امیدوارند که به ویژه با بسیج سیاه‌پوستان ایالت، پیروزی را از آن خود کنند. اما تا این لحظه، نظرسنجی‌ها برابری تقریبی میزان آراء دو جناح را پیش‌بینی کرده‌اند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز