آنگلا مرکل در اسرائیل: خطر اتمی ایران جدّی است

Submitted on ی., 10/10/2021 - 13:32

روز یکشنبه ۱٠ اکتبر/۱٨ مهر، آنگلا مرکل در نشست خبری مشترک خود با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، تأکید کرد که "امنیت اسرائیل، الویت همۀ دولت‌های آلمان خواهد بود".

انتخابات آلمان دو هفته قبل برگزار شد اما هنوز دولت جدید شکل نگرفته و جانشین مرکل به طور قطعی تعیین نشده، هرچند که به احتمال بسیار زیاد اولاف شولتس این مسئولیت را به عهده خواهد گرفت. در هرصورت، این آخرین بار است که خانم مرکل به عنوان صدراعظم آلمان به اسرائیل سفر می‌کند.

قرار بود که این سفر در ماه اوت/مرداد برگزار شود اما وقایع أفغانستان و مسئلۀ خروج سریع اتباع آلمان از این کشور، سفر وی را به تعویق انداخت.

آنگلا مرکل طی دیدار با نفتالی بنت، با انتقاد از برنامۀ هسته‌ای ‌ایران گفت: "تهدید ایران باید جدی گرفته شود و باید کاری کرد که ایرانی‌ها به سلاح اتمی دست پیدا نکنند". او به بلاتکلیفی مذاکرات وین اشاره کرد و گفت: "هفته‌های سرنوشت‌سازی را در ارتباط با آیندۀ توافق اتمی طی می‌کنیم".

اما همین جملۀ اخیر حاکی از اختلاف نظر وی با نفتالی بنت است:  نخست‌وزیر اسرائیل بارها گفته که نمی‌توان به رژیم ایران اعتماد کرد. او این بار نیز گفت که مذاکره با ایران حاصلی ندارد، زیرا تلاش کشورهای غربی برای آشتی، "از نظر ایرانی‌ها به ضعف تعبیر می‌شود"... ولی آنگلا مرکل پیام کشورهای غربی را چنین خلاصه کرد که "ایران باید به سرعت به میز مذاکره برگردد". به گفتۀ او، تهران هنوز ارادۀ واقعی خود را برای ازسرگیری مذاکرات نشان نداده است.

طی شانزده سال صدارت مرکل، آلمان و اسرائیل بسیار به یکدیگر نزدیک شده‌اند. مرکل طی نشست خبری گفت که بسیار خرسند است که به رغم کشتار یهودیان به دست آلمان نازی،  دوستی و روابط دو کشور تا این حد محکم شده است.

نفتالی بنت نیز خطاب به مرکل گفت: "رابطۀ اسرائیل و آلمان قوی بود اما در زمان صدارت شما به استحکام و قدرتی بی‌سابقه رسیده است. حالا دیگر فقط صحبت از اتحاد نیست بلکه یک دوستی حقیقی است که شکل‌گیری آن مدیون شماست".

مرکل با اشاره به تغییر آیندۀ دولت آلمان گفت که هر دولتی در کشورش بر سر کار بیاید، در هرصورت به امنیت اسرائیل الویت خواهد داد.

در چارچوب ملاقات‌های آنگلا مرکل با مقامات اسرائیلی، غیبت بنیامین نتانیاهو توجه رسانه‌ها را جلب کرده است. این در حالی است که حتی روزنامۀ "اسرائیل هیوم"، مدافع سرسخت نتانیاهو، در آخرین شمارۀ خود از مرکل تجلیل کرده و نوشته است: هیچ یک از رهبران آلمان به اندازۀ مرکل برای بهبود روابط دو کشور تلاش نکرده است.

بر خلاف سفرهای گذشته، مرکل این بار با مقامات فلسطینی دیداری نخواهد داشت. با اینحال وی بار دیگر از تشکیل یک کشور مستقل فلسطین دفاع کرد. اما نخست‌وزیر اسرائیل که با این راه‌حل مخالف است، گفت: "معنای ایجاد کشور فلسطین اینست که یک دولت تروریست در هفت دقیقه‌ای خانۀ من مستقر شود".

آنگلا مرکل که پیوسته از راه حل "دو کشور در کنار یکدیگر" دفاع کرده، ساخت مجتمع‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های اشغالی را نیز بارها مورد انتقاد قرار داده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز