امیرعبداللهیان: مذاکرات تهران و ریاض در مسیر درست خود قرار دارد

Submitted on جمعه, 10/08/2021 - 13:29

امیرعبداللهیان، در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در لبنان، گفت: تا این مرحله به نتایجی رسیده‌ایم و نسبت به اجرای توافقات در زمان مناسب اقدام و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

او گفت که ایران قطع کننده روابط دیپلماتیک با عربستان نبود . چند سال  پیش این تصمیم از سوی عربستان سعودی اتخاذ شد.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ایران از استمرار گفتگوها و نتایج عملی که به نفع دو طرف و منطقه باشد استقبال می‌کند، مذاکرات موجود میان دو کشور را سازنده توصیف کرد و گفت: امیدواریم دوطرف به نتایج خوبی  در این زمینه دست پیدا کنند. ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند. نقش دو کشور در کمک به امنیت پایدار، توسعه و رشد منطقه مهم است.

چندی پیش، دو مقام عراقی که نامشان فاش نشده، اعلام کردند ایران و عربستان سعودی دور جدید مذاکرات خود را برای اولین بار پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی انجام داده‌اند.

روابط تجاری و دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از حدود شش سال پیش و در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در پایتخت ایران و کنسولگری این کشور در مشهد در دی ماه ۱۳۹۴ قطع است. این حمله‌ها در واکنش به اعدام یک روحانی شیعه مورد حمایت ایران در عربستان سعودی صورت گرفت.

اعلام خبر ازسرگیری مذاکرات میان تهران و ریاض در حالی بود که هفته گذشته، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ابراز امیدواری کرد که ادامۀ مذاکرات با ایران به نتایج ملموسی در راستای اعتمادسازی و همکاری متقابل میان دو کشور منجر شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز در اواخر آوریل گذشته برای نخستین بار گفت که این کشور در جستجوی مناسبات «حسنه» با ایران است.

امیرعبداللهیان همچنین در کنفرانس خبری خود در لبنان با تاکید بر اینکه  ایران آماده تدوام  ارسال سوخت به لبنان است، گفت: ایران آمادگی دارد در یک توافق با دولت لبنان این مسیر را تقویت کند و در همه زمینه‌های زیر ساختی از جمله  احداث مترو برای رفاه مردم لبنان با استفاده از توان فنی و مهندسی، اجرای این پروژه زیرساختی را  انجام دهد.

امیر عبداللهیان شامگاه پنج شنبه با حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش رسانه‌های ایران، او در این دیدار «بر ثبات مواضع ایران در قبال لبنان و حمایت و ایستادگی در کنار این کشور در همه زمینه ها» تاکید کرد.

نصرالله نیز گفت: «ایران اثبات کرده است که یک متحد صادق و دوست وفادار است که دوستان خود را هر چقدر که شرایط دشوار باشد، تنها نمی گذارد.»

گروه حزب الله لبنان از سوی کشورهای غربی به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود و دولت لبنان نیز اعلام کرده که واردات سوخت ایران توسط این گروه نقض حاکمیت لبنان است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز