آمریکا: با بازشماری آرا در ایالت جورجیا پیروزی جو بایدن تأیید شد؛ بایدن خودداری ترامپ از پذیرش نتیجۀ انتخابات را محکوم کرد

Submitted on جمعه, 11/20/2020 - 13:23

پس از آنکه ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا، خواستار شمارش مجدد آرای انتخاباتی در ایالت جورجیا شد، مقامات محلی این ایالت روز پنجشنبه ۱۹ نوامبر/٢۹ آبان، اعلام کردند که پیروزی جو بایدن با بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری در جورجیا، تأیید شده است.

"برد رافنسپرگر" مقام ارشد ایالت جورجیا، با دفاع از سلامت انتخابات در این ایالت، تأکید کرد: «بازشماری آرای انتخاباتی در جورجیا، نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری و پیشی گرفتن آرای جو بایدن از دونالد ترامپ را تأیید کرده و نشان می دهد که روند شمارش آرا در این ایالت کاملاً شفاف بوده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شمارش اولیۀ حدود ۵ میلیون برگه رأی انتخاباتی در ایالت جورجیا، جو بایدن با حدود ١۴۰۰۰ رأی از رقیب خود دونالد ترامپ پیشی گرفته بود اما با توجه به رقابت تنگاتنگ و اختلاف اندک آرای آنها در این ایالت، تیم حقوقی دونالد ترامپ خواستار بازشماری دستی آرای انتخاباتی در ایالت جورجیا شد که در نتیجۀ آن، پیروزی جو بایدن با اختلاف ۱۲۲٨۴ رأی از دونالد ترامپ، توسط مقامات ارشد ایالت جورجیا تأیید شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات محلی و مسئولان برگزاری انتخابات در ایالت جورجیا، طی بیانیه ای اعلام کرده اند که با توجه به اختلاف اندک شمار آرای دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت، دونالد ترامپ که به شکست خود در این انتخابات معترض است، مجدداً می تواند خواستار بازشماری آرا در ایالت جورجیا شود.

جو بایدن با پیروزی در ایالت جورجیا، توانست تمامی ۱۶ رأی الکترال این ایالت را از آنِ خود کند و بدین ترتیب شمار آرای الکترال او به ۳۰۶ عدد رسیده است اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا، تنها ۲٣٢ رأی الکترال به دست آورده است. این در حالیست که طبق قوانین ایالات متحدۀ آمریکا، حد نصاب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کسب ٢۷٠ رأی الکترال است.

پیروزی جو بایدن در ایالت جورجیا که با شکایت ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ به چالش کشیده شده است، از این جهت حائز اهمیت است که برای اولین بار از سال ۱۹۹۲ تاکنون، یک نامزد دموکرات در این ایالت به پیروزی می‌رسد.

این در حالیست که تیم حقوقی دونالد ترامپ به مدیریت وکیل او رودی جولیانی، ضمن رد کردن نتیجۀ بازشماری آرا در ایالت جورجیا، مدعی شده است که نتایج به‌دست آمده، حاصل شمارش مجدد آرای غیرقانونی بوده است.

جو بایدن: بی مسئولیتی دونالد ترامپ باور کردنی نیست

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحدۀ آمریکا، روز پنجشنبه ۱۹ نوامبر/٢۹ آبان، طی اظهاراتی، خودداری دونالد ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات اخیر ریاست جمهوری را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن طی اظهاراتی از اقامتگاه خود در "ویلمینگتون"، با اشاره به امتناع ترامپ از پذیرش نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «به اعتقاد من، آمریکایی‌ها شاهد یک بی‌مسئولیتی باورنکردنی از سوی دونالد ترامپ هستند که پیام‌های به‌شدت مضری را در خصوص کارکرد دموکراسی به جهانیان می رساند.»

وی افزود: «فهمیدن اینکه این مرد چگونه استدلال می کند، دشوار است؛ اما من مطمئن هستم که او می داند شکست خورده است و من در تاریخ ٢۰ ژانویه، سوگند یاد خواهم کرد».

جو بایدن در ادامه تأکید کرد: «دونالد ترامپ به عنوان یکی از غیرمسئول ترین رؤسای جمهوری در تاریخ ایالات متحدۀ آمریکا شناخته خواهد شد».

بر اساس نتایج شمارش سراسری آرای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، جو بایدن ۷۸ ساله با کسب حدود ۸۰ میلیون رأی، در این انتخابات پیروز شده است. این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی این کشور، حدود ۷۴ میلیون رأی به دست آورده است.

دونالد ترامپ بدون ارائۀ کوچکترین شواهد و مدارک، مدعی است که در انتخابات سوم نوامبر تخلفات و تقلب گسترده ای صورت گرفته است. رودی جولیانی وکیل وی، کارزار حقوقی بر علیه نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری را مدیریت می‌کند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز