آمریکا احمد جنتی و چهار عضو شورای نگهبان را تحریم کرد

Submitted on پ., 02/20/2020 - 12:54

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده ۵ عضو برجسته شورای نگهبان ایران از جمله احمد جنتی دبیر آن را به علت آنچه "خفه کردن صدای ملت ایران" از طریق نظارت استصوابی بر انتخابات مجلس خوانده شده تحریم کرده است. محمد یزدی و عباس کدخدایی دیگر تحریم شدگان هستند.

برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، ۲۰ فوریه، به خبرنگاران گفت: "انتخابات (مجلس) فردا فرمایشی است نتایجش از قبل در جای دیگری تعیین شده... و کسانی چون احمد جنتی که هرگز با رای مردم انتخاب نشده و دهه‌هاست که به رد صلاحیت نامزدها می پردازد در این مسیر نقش محوری دارد."

آقای هوک در این کنفرانس خبری تصریح کرد که پنج مقام تحریم شده جدید برای نخستین بار است که به فهرست تحریم آمریکا می‌پیوندند.

تحریم پنج عضو شورای نگهبان ایران تنها یک روز پیش برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سرتاسر ایران روی می‌دهد.

انتخاباتی که به گفته آقای هوک "با حذف ۷ هزار نامزد - بیش از نیمی از داوطلبان- و حتی رد صلاحیت ۹۰ نماینده مجلس فعلی انعکاس دهنده خواست مردم ایران نیست... و تنها نامی از جمهوری را در ظاهر یدک می‌کشد... و به همین علت هم میلیون‌ها ایرانی تصمیم گرفته‌اند که در خانه بمانند".

این تحریم‌ها به مسدود کردن دارایی‌های این ۵ مقام ایرانی در آمریکا و منع ورودشان به خاک آمریکا منحصر می‌شود و به نوعی "نمادین" خواهد ماند. هر چند آقای هوک تاکید کرد که "تحریم‌ها هم اثر عملی دارند و هم اثر سمبولیک. ما در حقیقت با تحریم جنتی، پروفایل او را در سطح بین‌المللی بالا می‌بریم و او را به عنوان یکی از کسانی که در پشت پرده در حکومت ایران دست دارد معرفی می‌کنیم."

"وقتی نام احمد جنتی را در گوگل جستجو می‌کنید تنها چند هزار مدخل ظاهر می‌شود اما وقتی نام ظریف را گوگل می‌کنید چند میلیون مدخل بالا می‌آید. این نشان می‌دهد در حالی که در داخل رژیم کسانی چون احمد جنتی با رد صلاحیت نیمی از نامزدهای مجلس می‌پردازند، محمدجواد ظریف چهره بیرونی رژیم را ترسیم می‌کند... ما با تحریم این افراد آنها را به جهان می‌شناسانیم."

آقای هوک در ابتدای این کنفرانس خبری به شرح چگونگی عملکرد شورای نگهبان و ۱۲ عضو آن پرداخت و گفت: "این ۱۲ نفر که با رای مردم هم انتخاب نشده‌اند در چهل سال گذشته تصمیم گرفته‌اند که چه کسی حق ورود به دولت و بدنه حکومت را دارد و در حقیقت رای اصلی را آنها داده‌اند نه مردم."

این مقام وزارت خارجه آمریکا به عضویت حدودا چهل ساله آقای جنتی در شورای نگهبان اشاره کرد و به اظهارات او در جریان اعتراضات انتخاباتی خرداد ۱۳۸۸ پرداخت که طی آن آقای جنتی خواستار اعدام معترضان شده بود.

اخبار مرتبط

جنتی انتقادهای روحانی را 'سروصدای' پیش از انتخابات توصیف کرد

منبع
bbc
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز