امانوئل مکرون برای بازسازی و جهش صنعتی فرانسه طرحی با بودجۀ ۳۰ میلیارد یورو ارائه کرد

Submitted on چ., 10/13/2021 - 00:41

رئیس جمهوری فرانسه، که به احتمال قریب به یقین نامزد جانشینی خویش است، شش ماه پیش از انتخابات آتی که در ماه آوریل سال آینده برگزار خواهد شد، اعلام کرد که «استراتژی برای سال ۲۰۳۰ باید ما را به ۳۰ میلیارد یورو سرمایه گزاری به منظور پاسخ گفتن» به آنچه که می‌توان «کمبود رشد اقتصادی در فرانسه» خواند، هدایت کند.

امانوئل مکرون که در برابر ۲۰۰ تن از کارفرمایان و دانشجویان گردآمده در کاخ ریاست جمهوری سخن می‌گفت تاکید کرد که فرانسه در زمینۀ نوآوری‌های فنی «۱۵ تا ۲۰ سال» نسبت به برخی همسایگان خود عقب افتاده است و باید در این مسیر «حلقۀ بهینۀ نوآوری، تولید، صدور» را باز یابد و از این راه «هزینۀ الگوی اجتماعی» خود را تامین کند.

رئیس جمهوری فرانسه به ضایعات و خسارات حاصل از شیوع ویروس کرونا در این کشور اشاره کرد و گفت این همه گیری «شکنندگی ما را» آشکار کرد و ضرورت «بازیافتن استقلال تولیدی فرانسه و اروپا» را یادآورد.

انرژی هسته‌ای و هیدروژن سبز

امانوئل مکرون در شرح جزئیات این طرح گفت «هدف شمارۀ یک، ابداع رآکتورهای کوچک اتمی با مدیریت بهینۀ زباله‌های آن از حال تا ۲۰۳۰» است. در این طرح یک میلیارد یورو به این منظور اختصاص داده شده است. هدف دوم برآوردن فرانسه در مقام نخست «هیدروژن سبز» یا هیدروژن پاکیزه است که با فرایند برقکیافت آب بدست می‌آید و کربن زدائی از صنایع را که یکی از مهمترین اهداف مبارزه با تغییرات اقلیمی است، ممکن می‌کند. رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که به کربن زدائی از صنایع باید سرمایۀ فراوان اختصاص داد. او گفت بخش تولید فلزات، سیمان و محصولات شیمیائی و نیز تغذیۀ وسائل حمل و نقل مانند کامیون، اتوبوس، راه آهن و هواپیما همه برای جایگزینی سوخت فسیلی به هیدروژن سبز نیاز دارند.

وسائل حمل و نقل پاکیزه

رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که این کشور باید تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۲ میلیون خودروی برقی و دوگانه تولید کند و به این منظور باید «یک راهبرد تعاونی میان سازندگان فرانسوی اتوموبیل» تدارک دیده شود. فرانسه همچنین به منظور تولید یک هواپیمای کم کربن زا سرمایۀ گزاری فراوان می‌کند. این هدف که فرانسه ابتکار آن را در دست خواهد داشت می‌تواند به طرحی اروپائی تبدیل شود. امانوئل مکرون اعلام کرد که برای این بخش از برنامۀ خود ۴ میلیارد یورو در نظر گرفته است.

کشاورزی

بخش دیگر مورد توجۀ در این طرح، کشاورزی است که ۲ میلیارد یورو برای فراهم آوردن «نوآوری‌های گسستی» لازم به منظور کنار گذاشتن شیوه‌های سنتی و روی آوردن به کشاورزی پاکیزه به آن اختصاص داده خواهد شد. هدف پیگیری تولید با افزایش «کیفیت مواد» و «توان رقابت» همزمان با کاهش تولید گاز کربنیک است. هدف از این نوآوری‌ها کربن زدائی از فرآیند تولید کشاورزی، کنار گذاشتن شماری از آفت کُش‌ها، و افزایش بهره وری است.

زیست داروها

فرانسه در این طرح ۳ میلیارد یورو نیز به بخش سلامت اختصاص خواهد داد. بگفتۀ امانوئل مکرون هدف دست یافتن به «دستکم ۲۰ زیست دارو علیۀ سرطان، بیماری‌های نوظهور و بیماری‌های مزمن از جمله عارضه‌های ناشی از کبر سن است».

تولیدات الکترونیکی

زمینۀ دیگر مورد توجه در این طرح که نزدیک به ۶ میلیارد یورو را به خود اختصاص خواهد داد، بخش الکترونیک است که یکی از هدف‌های آن دوبرابر کردن تولیدات و بویژه تامین نیاز کشور در زمینۀ نیمه‌هادی‌ها‌ست که در شرایط کنونی بخش اعظم جهان را نیازمند چین کرده است.

بازیافت

رئیس جمهوری فرانسه با تاکید بر اهمیت توسعۀ فرایند بازیافت مواد، اعلام کرد که در این زمینه نیز سرمایه گزاری لازم صورت خواهد گرفت تا وابستگی به دیگران کاهش یابد. وی بر ضرورت پدید آمدن صنعت بازیافت در کشور تاکید کرد و بویژه گفت که در این بخش به بازیافت عناصرکمیاب زمین توجۀ ویژه مبذول خواهد شد.

کاوش در اعماق دریا

از دیگر اهداف طرح تدارک دیده شده از سوی رئیس جمهوری فرانسه توسعۀ کاوش ها در اعماق دریاست که هنوز «ناشناخته‌های بسیاری» دارد که بگفتۀ او «حوزۀ فوق العاده‌ای برای شناخت حیات، دست یافتن به فلزات نادر، درک کارکرد بوم سازگان تازه» محسوب می‌شود.

اعلام این طرح تازه در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری و هنگامی که بسیاری از نامزدها کارزار خود را آغاز کرده‌اند، نشانۀ آماده شدن امانوئل مکرون برای دروز به میدان رقابت‌ها تلقی شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز