اختلافات و تبادل اتهامات در جلسه شورای امنیت بر سر "نبرد ادلب"

Submitted on ش., 02/29/2020 - 01:19

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز، شورای امنیت در پی بالا گرفتن تنش در ادلب که طی آن ده‌ها سرباز ترکیه و سوریه کشته شدند و این چهار طرف اتهاماتی را میان یکدیگر رد و بدل کردند، انگلیس و اعضای دیگر شورای امنیت خواستار توافق جدید آتش‌بس در شمال غرب سوریه شدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست ایالات متحده، انگلیس، آلمان، فرانسه، بلژیک، استونی و جمهوری دومینیکن جهت بررسی افزایش تنش در شمال غرب سوریه، به‌ویژه ادلب اواخر شب گذشته جلسه فوق‌العاده برگزار کرد.

طی این جلسه نمایندگان تعدادی از کشورها در راس آن آمریکا، فرانسه و انگلیس توافقنامه آستانه را "مرده" خواندند و خواستار توافق جدید آتش‌بس در ادلب زیر چتر شورای امنیت شدند.

واشنگتن، مسکو و دمشق را به نقض توافقنامه آستانه متهم و بر لزوم آتش‌بس فوری در ادلب تاکید کرد.

کلی کرافت، سفیر آمریکا در شورای امنیت گفت: ترکیه از حمایت کامل ما برای پاسخ‌گویی در دفاع از خود در برابر حملات "غیرقابل توجیه" به پست‌های دیده‌بانی خود در خاک سوریه برخوردار است و ما از کشته شدن سربازان ترکیه متاسفیم.

وی در اظهاراتی جانبدارانه حملات ارتش سوریه را "وحشیانه" خواند و دولت دمشق و روسیه را به ادعای نقض توافق آتش‌بس امضا شده در شهر آستانه (نام سابق پایتخت قزاقستان) مورد سرزنش قرار داد.

در مقابل واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در شورای امنیت نیز گفت، سربازان ترکیه که اخیرا کشته شدند در مناطق عاری از سلاح بودند که نقض توافقنامه آتش‌بس است.

وی تاکید کرد: روسیه به مبارزه با تروریسم در سوریه می‌پردازد.

نماینده دائم روسیه در نشست شورای امنیت افزود: توافق آتش‌بس در ادلب نقض می‌شود و مقامات سوریه حق کامل پاسخ‌گویی به حملات تروریست‌ها را در خاک خود دارند.

نماینده روسیه خاطرنشان کرد: در سایه تجاوزات مستمر علیه سیستم آتش‌بس که از داخل منطقه کاهش تنش در ادلب صورت می‌گیرد طبیعتا این حق ارتش سوریه است که به این حملات پاسخ داده و مانع حملات تروریست‌ها شود.

نبنزیا ضمن ابراز تاسف از کشته شدن سربازان ترکیه و نیز اخباری از کشته شدن سربازان ارتش سوریه گفت: نمی‌توانیم ارتش سوریه را از اجرای خواسته‌های مطرح شده در قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مقابله با تروریسم با هر نوع آن در خاک سوریه باز بداریم.

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز بار دیگر تاکید کرد: دمشق با تروریسم در خاک خود می‌جنگد ادلب خاک سوریه است، رژیم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اصول حسن هم‌جواری را کاملا زیر پا گذاشته است.

جعفری در جلسه شورای امنیت گفت: حضور نیروهای ترکیه جدای از پست‌های دیده‌بانی دلیلی بر حمایتش از گروه‌های تروریستی است و رژیم ترکیه پست‌های دیده‌بانی را در داخل خاک سوریه به اتاق‌های عملیات در حمایت از تشکیلات تروریستی تبدیل کرده است.

نماینده سوریه افزود: اردوغان ارتش ترکیه را به شاخه‌های تشکیلات اخوان المسلمین بدل کرده است.

نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل نیز مدعی شد، آنکارا خواهان جنگ نبوده اما اگر امنیت ‌کشور تهدید شود لحظه‌ای درنگ نمی‌کند.

فریدون سینیرلی‌اوغلو، نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل متحد طی سخنانی در نشست فوق العاده شورای امنیت درباره ادلب سوریه ادعا کرد: ما خواهان جنگ نیستیم، اما اگر امنیت ‌کشورمان تهدید شود در استفاده از قدرت خود لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم.

وی در سخنرانی خود در نشست فوق العاده شورای امنیت اظهار کرد: در پی حملات هوایی روز گذشته به ادلب که 33 سرباز ترکیه شهید شدند. تصاویر و مسیرهای راداری نشان می‌دهند که هنگام این حمله، هواپیماهای رژیم اسد و روسیه در حال پرواز در منطقه بوده‌اند.

سینیرلی‌اوغلو با ادعای اینکه "نیروهای ترکیه در آن منطقه تنها بودند و آگاهانه و قصدا هدف حمله قرار گرفتند"، مدعی شد: "علیرغم اینکه در مورد محل حضور کاروان ترکیه با نیروهای روس هماهنگی صورت گرفت و پس از اولین حمله بلافاصله به آنها هشدار داده شد اما حملات هوایی ادامه یافت، حتی آمبولانس‌هایی که برای سربازان زخمی اعزام شده بودند نیز هدف قرار گرفتند".

نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل متحد با اشاره به ادامه گفت‌وگوها با مسکو و حضور یک هیئت روس در آنکارا گفت: "ما یک بار دیگر به طرف روس گفته‌ایم که مراکز دیده‌بانی خود در ادلب را ترک نخواهیم کرد و به تقویت نظامی ادامه خواهیم داد".

سینیرلی‌اوغلو در بخشی از سخنانی خود ادعا کرد: "همه باید این را به وضوح درک کنند که سربازان ما جان غیرنظامیان در ادلب را نجات می‌دهند. تداوم حضور ترکیه در ادلب تنها تضمین کننده ادامه کمک‌های بشردوستانه به این منطقه است. رژیم اسد و حامیان آن خواهان کشاندن ترکیه به یک جنگ کثیف هستند. ما خواهان جنگ نیستیم اما اگر امنیت ‌کشور تهدید شود، در مقابل اقدامات تحریک آمیز لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم و به آن پاسخ می‌دهیم".

وی خطاب به اعضای شورای امنیت با بیان اینکه ترکیه به منظور جلوگیری از وقوع درگیری نظامی حداکثر خویشتن‌داری را نشان می‌دهد، مدعی شد: ''این یک مبارزه بین حق و باطل است. همه این تلاش‌های ترکیه به نمایندگی از جامعه بین‌الملل به منظور حفاظت جان میلیون‌ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان صورت می‌گیرد. همه شما از ما به خاطر تلاش‌های وصف ناپذیرمان تشکر می‌کنید اما انتظار قدردانی از شما را نداریم بلکه می‌خواهیم در این مسؤولیت سهیم شوید. سرنوشت میلیون‌ها غیرنظامی مسؤولیت مشترک ماست. وقت آن رسیده که جلوی "رفتار بی‌پروای رژیم سوریه را که مستقیماً صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند"، توسط شورای امنیت گرفته شود و پایان یابد.''

انتهای پیام

منبع
isna
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز