اجلاس گروه بیست در ریاض: دیپلماسی دیجیتالی در جنگ با کرونا و رکود اقتصادی

Submitted on ش., 11/21/2020 - 13:25

بر خلاف سال‌های گذشته، اجلاس امسال بدون تشریفات آغاز به کار کرد. در عمل، این همایش دو روزه به چندین جلسۀ مجازی کوتاه تقسیم شده که از سوی برخی ناظران "دیپلماسی دیجیتالی" لقب گرفته است.

تاکنون برای اجتناب از بحران و رکود اقتصادی ناشی از اپیدمی، معادل ۱۲هزار میلیارد دلار درسطح جهانی هزینه شده است. اما نه با هماهنگی کافی. این بحث در نشست گروه بیست مطرح است که اگر دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی بتوانند همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند، بدون تردید از هزینه‌ها کاسته خواهد شد و مبالغ منظورشده بازدهی بیشتری خواهد داشت. به گفتۀ محمد عبدالله جَدعان، وزیر دارایی عربستان "اجلاس سران گروه بیست به دنبال  افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای حمایت از پویایی اقتصاد جهانی است".

همچنین کشورهای گروه بیست در مورد کمک به سازمان بهداشت جهانی تبادل نظر خواهند کرد. این سازمان برای مدیریت بحران کووید ۱٩ و توزیع واکسن، امسال به ۴٫۵ میلیارد دلار کمک نیاز دارد. در نامه‌ای مشترک، رئیس سازمان جهانی بهداشت، نخست‌وزیر نروژ، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی و رئیس کمیسیون اروپا از کشورهای گروه بیست خواسته‌اند که این مبلغ را تأمین کنند.

به این مناسبت، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بار دیگر تأکید کرد که واکسن کووید ۱٩ باید جزیی از "بیت‌المال جهانی" محسوب شود و همه باید به آن دسترسی داشته باشند.

اروپاییان بسیار امیدوارند که تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن، تحول مثبتی در همکاری بین کشورها ایجاد کند. صندوق بین‌المللی پول نیز از کشورهای گروه بیست خواسته که "موانع و محدودیت‌های چند سال اخیر" را از میان بردارند و راه را برای بازرگانی و مبادله هموارتر سازند تا از بروز رکود جهانی جلوگیری شود. با اینحال، همچنان به نمایندگی از آمریکا، مایک پمپئو در نشست ریاض شرکت دارد. قرار است که دونالد ترامپ نیز پیامی را قرائت کند. اما شرکت‌کنندگان بیشتر از اظهارات ترامپ، منتظر سخنان آنگلا مرکل، شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین هستند.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در اجلاس امسال، وضعیت کشورهایی است که بدهی‌های سنگین و اقتصاد خراب دارند. برای اولین بار چینی‌ها پذیرفته‌اند که در این بحث شرکت بیشتری داشته باشند. چینی‌ها به "عدم شفافیت" در پرداخت وام شهرت دارند. گفته می‌شود که چین، بستانکار ۲٠ تا ۴٠درصد بدهی‌های کشورهای توسعه‌نیافته است.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز