احضار دوباره سفیر آلمان؛ احتمال قطع روابط دیپلماتیک میان تهران و برلین

Submitted on س., 11/15/2022 - 08:53

اولاف شولتس صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان که تا پیش از این در برابر سرکوب خونین معترضان ایرانی کمتر واکنش نشان داده بود، روز شنبه ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان) در یک پیام ویدیویی با لحنی تند و کم‌ سابقه گفت:

سخنان صدراعظم آلمان یک روز پس از آن پخش شد که حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اظهارات همتای آلمانی خود آنالنا بربوک را «غیردموکراتیک و مداخله‌جویانه» خوانده و تهدید کرد که این موضع‌گیری‌ها با واکنش متناسب و قاطع جمهوری اسلامی روبرو خواهد شد.

مناسبات میان ایران و آلمان که با آغاز خیزش همگانی و آزادی‌خواهانه در ایران به تدریج تیره شده بود، از زمانی وارد بحران جدی شد که روسیه با استفاده از پهپادهای انتحاری ساخت ایران هدف‌های غیرنظامی را در اوکراین مورد حمله قرار داد.

تنش‌ها سپس با همایش بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی در برلین کیفیتی نو یافت. سیاستمداران آلمان در جریان این تظاهرات سرانجام دریافتند که بخش عظیمی از ایرانیان جنبشی را پیش می‌برند که هدف نهایی آن سرنگونی رژیم خودکامه مذهبی و استقرار یک دولت سکولار و دموکراتیک در ایران است.

از آن پس، دولت آلمان زیر فشار افکار عمومی بر تلاش‌های خود برای تحریم سرکوبگران و قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا افزوده است.

به گزارش رسانه‌های آلمان، تلاش‌های آنالنا بربوک سرانجام روز دوشنبه ۱۴ نوامبر ثمر بخشید و وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدید علیه ایران را تأیید کردند.

در این بسته تحریمی سفر ۳۱ شخص حقیقی و حقوقی به اروپا ممنوع و اعلام شد که اگر آنها دارایی‌هایی در اروپا داشته باشند، ضبط می‌شود. اما پیشنهاد وزیر خارجه آلمان برای گنجاندن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی با مخالفت برخی از همتایان اروپایی وی منتفی شد.

با این حال سیاستمداران برجسته آلمان همچنان برای تحقق این هدف پافشاری می‌کنند.

روز یکشنبه ۱۳ نوامبر امید نوری‌پور، رهبر ایرانی‌تبار حزب سبزهای آلمان در یک مصاحبه مطبوعاتی تاکید کرد که سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و باید نامش در فهرست سیاه اتحادیه اروپا وارد شود.

نوری‌پور گفت:

سپاه پاسداران از سال ۲۰۱۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد. دست کم لشگر قدس سپاه پاسداران تاکنون در خارج از کشور مرتکب ترورها و جنایات زیادی شده است.

رهبر ایرانی‌تبار حزب سبزها در بخشی از مصاحبه خود افزود:

سفیر آلمان پیش تر روز ۲۴ شهریور ماه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی احضار شد. این وزارتخانه در آن زمان سفیر آلمان را به مداخله در امور داخلی و رویه قضایی ایران متهم کرد.

این بار اما سفیر آلمان برای اعتراض به مواضع صدراعظم و وزیر خارجه آلمان در برابر سرکوب‌ها احضار شده است.

بسیاری از ناظران آلمانی احضار دوباره سفیر آلمان در تهران را نشانه آسیب‌پذیری جدی مناسبات دیپلماتیک دو کشور و احتمال قطع یا کاهش سطح آن در آینده نزدیک می‌دانند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز