اهداف تل‌آویو از تجاوز نظامی به سوریه

Submitted on جمعه, 01/15/2021 - 12:51

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل - رامین حسین‌آبادیان: بامداد روز چهارشنبه هفته جاری بود که رژیم صهیونیستی تجاوز نظامی جدیدی را در خاک سوریه ترتیب داد. در همین راستا، جنگنده‌های متجاوز رژیم صهیونیستی مناطقی در «دیرالزور» و «البوکمال» واقع در مرزهای مشترک سوریه و عراق را بمباران کردند. یک منبع نظامی سوری در این زمینه تأکید کرد: «دشمن صهیونیستی در ساعت یک بامداد روز چهارشنبه شهرهای دیرالزور و البوکمال را هدف حملات هوایی قرار داد».

این اولین باری نیست که رژیم صهیونیستی خاک سوریه را هدف تجاوز نظامی قرار می‌دهد. از سال ۲۰۱۱ که بحران سوریه آغاز شده است، صهیونیست‌ها همواره در مراحل زمانی مختلف به منظور تحقق اهداف اشغالگرایانه و توسعه‌طلبانه خود، در سایه حمایت‌های خارجی تجاوزهای نظامی متعددی را به خاک سوریه انجام داده‌اند. اقدام اخیر صهیونیست‌ها در خاک سوریه با واکنش‌هایی نیز در عرصه خارجی رو به رو شد.

همزمانی تجاوز تل‌آویو به سوریه با اقدامات خصمانه مزدوران آمریکایی در این کشور بیانگر وجود هماهنگی کامل میان واشنگتن و تل‌آویو علیه دمشق است در همین ارتباط، «حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس به اقدام جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در بمباران شهرهای دیرالزور و البوکمال واکنش نشان داد و این اقدام را به شدت محکوم کرد. وی در این خصوص اظهار داشت: «رژیم صهیونیستی با تجاوز به خاک سوریه مرتکب جنایت می‌شود. اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه دولت‌ها و ملت‌های منطقه از جمله سوریه نشانگر خویِ خصمانه و توسعه‌طلبانه این رژیم است».

از سوی دیگر، وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌هایی جداگانه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت، حمله هوایی بامداد چهارشنبه به مناطقی در دیرالزور از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. وزارت خارجه سوریه همزمانی حمله رژیم صهیونیستی به محور شرقی با اقدامات خصمانه مزدوران ایالات متحده آمریکا در این کشور را بیانگر هماهنگی کامل میان واشنگتن و تل‌آویو جهت عملیاتی ساختن نقشه‌های مشترک‌شان علیه منطقه، دانست.

واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی از رهگذر حملات تجاوزکارانه خود به خاک سوریه تلاش کرد اهدافی را محقق سازد که از جمله آنها کمک به تروریست‌های تکفیری برای بازسازی صفوف خود بود. در واقع، صهیونیست‌ها به نوعی به دنبال احیای تروریسمِ تکفیری داعش در سوریه هستند. از همین روی، آن‌ها در جدیدترین اقدام تجاوزکارانه خود شهرهای دیرالزور و البوکمال را هدف حملات هوایی گسترده قرار دادند.

در همین ارتباط، «نزار خضر» فرمانده تیپ ۱۷ ارتش سوریه با اشاره به حملاتی که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی طی بامداد چهارشنبه در دیرالزور و البوکمال انجام دادند، اظهار داشت: «هدف اصلی و اساسی این حملات، احیای داعش در سوریه بوده است. اسرائیل برای احیای تروریست‌های داعش در سوریه تحت حمایت کامل ایالات متحده آمریکا قرار دارد. ما از حمایت‌های واشنگتن از تل‌آویو اطلاع کامل داریم».

صهیونیست‌ها با بمباران «دیرالزور» و «البوکمال» تلاش کردند مانع از محاصره پایگاه استراتژیک «التنف» توسط نیروهای مقاومت سوری شوند در همین حال، رژیم صهیونیستی با حملاتی که بامداد روز چهارشنبه در خاک سوریه انجام داد، تلاش کرد تا قدرت بازدارندگی نیروهای مقاومت در سوریه را تضعیف کند. در حقیقت، شهرهایی که رژیم صهیونیستی بمباران کرد، شهرهایی هستند که ارتش سوریه طی هفته‌های اخیر تلاش کرد از طریق آنها پایگاه «التنف» را تحت محاصره خود درآورد؛ پایگاهی که هم‌اکنون تحت اشغال نیروهای ایالات متحده آمریکاست.

به همین دلیل، صهیونیست‌ها دیرالزور و البوکمال را هدف حملات هوایی گسترده قرار دادند تا از این رهگذر ضمن تضعیف قدرت بازدارندگی نیروهای مقاومت در سوریه، مانع از تکمیل فرایند محاصره پایگاه التنف توسط آنها شوند. صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانستند که ارتش سوریه روز به روز حلقه محاصره بر پایگاه استراتژیک و راهبردی التنف را تنگ‌تر می‌سازد. به دلیل اهمیت جغرافیایی این پایگاه بود که رژیم صهیونیستی دیرالزور و البوکمال را برای تجاوز نظامی انتخاب کرد.

از سوی دیگر، مسأله‌ای که موجب شده است تا رژیم صهیونیستی برای سرنگونی دولت سوریه از هیچ تلاشی فروگذار نکند، مسأله بلندی‌های اشغالی جولان است. تل‌آویو مدت‌هاست که بلندی‌های جولان را که در واقع متعلق به سوریه است، به اشغال خود درآورده است. سوریه در طول این مدت هیچگاه حاضر به سازش با رژیم صهیونیستی در این باره نشده و همواره حتی در طول حدود ۱۰ سال گذشته تأکید کرده که تحت هیچ شرایطی از حق خود در بازپس‌گیری این بلندی‌های اشغالی، نخواهد گذشت.

مسئولان تل‌آویو به خوبی می‌دانند که پایان تروریسم در سوریه به مثابه آغاز تلاش‌های دولت دمشق برای بازپس‌گیری اراضی اشغالی این کشور خواهد بود. از همین روی، صهیونیسم دریافته است که هر چقدر حضور تروریسم در سوریه طولانی‌تر باشد، امنیت آن در جولان اشغالی بیشتر خواهد شد. درست به همین دلیل است که صهیونیست‌ها گاه و بی‌گاه دست به تجاوز نظامی به خاک سوریه می‌زنند تا شرایط را برای جولان تروریست‌ها در این کشور تسهیل کنند.

تل‌آویو به شدت نگران است که ارتش سوریه با غلبه نهایی بر تروریسمِ تکفیری عملیات آزادسازی جولان اشغالی را کلید بزند در این میان، نمی‌توان از نقش آفرینی برخی کشورهای عربی در ترغیب رژیم صهیونیستی به انجام تجاوز نظامی به خاک سوریه غافل شد. بدون شک سلسله اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه سوریه با چراغ سبز شیخ‌نشینان عرب صورت می‌پذیرد.

در صورتی که کشورهای عربی به مسئولیت خود در قبال همسایه‌شان عمل کرده و از آن حمایت می‌کردند، امروز صهیونیست‌ها به خود اجازه نمی‌دادند تا گاه و بی گاه خاک سوریه را هدف حملات هوایی قرار دهند. بنابراین، بدون شک تل‌آویو پیش از هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه، رضایت کشورهایی نظیر عربستان، بحرین، امارات و … را جلب کرده است تا به زعم خود به حملاتش مشروعیت ببخشد.

علاوه بر این، سکوت جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در قبال تجاوزات آشکار رژیم صهیونیستی در سوریه نیز کاملاً مشهود است. سکوت نهادهای بین‌المللی در واقع به مثابه اعطای چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای تداوم سیاست‌های خصمانه و اقدامات متجاوزانه خود در منطقه به ویژه در سوریه است. علیرغم تداوم این تجاوزات و سکوت جامعه جهانی، شاهد آن هستیم که مقاومت در سوریه در مقایسه با قریب به ۱۰ سال گذشته به مراتب قدرتمندتر شده است.

منبع
mehrnews
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز