آغاز نشست سران چین و کشورهای آسیای میانه؛ چینی‌ها برای پر کردن خلأ روسیه در منطقه می‌کوشند

Submitted on پ., 05/18/2023 - 12:20

بر پایه مشاهدات استفان لاگارد، خبرنگار ار.اف.ای در شیان، به مناسبت ورود مهمانان این نشست، بر در و دیوار این شهر توریستی بنرها و تابلوهایی به زبان‌های چینی، انگلیسی و روسی نصب شده است، پلیس و مأموران امنیتی در همه جا حضور دارند و بالگردهایی نیز برای کنترل امنیت محل اجلاس بر فراز شهر پرواز می‌کنند.

نخستین مهمانی که برای این رویداد وارد چین شد، قاسم جومارت طغایف، رئیس جمهوری قزاقستان و پس از آن صفر جباروف، رئیس جمهوری قرقیزستان بود. رهبران کشورهای میهمان ابتدا با شی‌ جین‌پینگ دیدار کرده و سپس روز جمعه در نشست گروهی شرکت می‌کنند.

به گفته وزارت امور خارجه چین، قرار است شی در نشست روز جمعه سخنرانی «مهمی» ایراد کند و یک «سند سیاسی مهم» نیز امضا شود.

یه نیوپینگ، معاون فرماندار استان شانشی به مرکزیت شیان به خبرنگار ار.اف.ای یادآوری می‌کند که جمهوری‌های شوروی سابق در آسیای مرکزی نخستین امضاکنندگان و شرکای پروژه «کمربند و جاده» چین هستند.

پروژه «کمربند و جاده» طرحی ابتکاری از جانب دولت چین برای سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است. این طرح یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست خارجی مورد نظر شی جین‌پینگ را تشکیل می‌دهد.

یه نیوپینگ به خبرنگار ار.اف.ای می‌گوید:

از ابتدای سال جاری میلادی صادرات خودروهای الکتریکی و پنل‌های خورشیدی از این استان چین به آسیای میانه به طور پیوسته افزایش یافته و بسیاری از نمایندگان بخش‌های تجاری و دیپلماتیک آسیای مرکزی اخیراً برای همین کار به شیان آمده‌اند.

به گفته این مقام محلی، یکی از مواردی که بیش از همه در گفتگوهای نشست جاری مطرح می‌شود، درخواست از سازندگان خودروهای پاک و خورشیدی در استان شانشی برای راه‌اندازی کارخانه در کشورهای راه ابریشم است.

به جز توسعه مشارکت‌های تجاری، کشاورزی و صنعتی، اجلاس شیان همچنین فرصتی برای احیای تبادلات دانشگاهی خواهد بود؛ تبادلاتی که با کرونا از بین رفته بود. میانگین سالانه بیش از هزار دانشجو از آسیای میانه برای تحصیل به شیان و شهرهای دیگر استان شانشی می‌روند.

آسیای مرکزی یک منطقه راهبردی برای چین است، زیرا این کشور قصد دارد نفوذ خود را گسترش دهد و خلأ روسیه را که با تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین تضعیف شده، پر کند. از زمان استقلال جمهوری‌های شوروی سابق، پکن سرمایه‌گذاری زیادی در این منطقه انجام داده است. وام‌های چینی بخش قابل توجهی از بدهی آسیای میانه را تشکیل می‌دهد.

چین همچنین یک شریک تجاری مهم برای کشورهای اسیای میانه است. سال گذشته ارزش مبادلات بازرگانی چین با این کشورها از ۷۰ میلیارد دلار گذشت و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ میلادی نیز ۲۲ درصد افزایش یافت.

چین به ویژه از ترکمنستان گاز و از قزاقستان نفت وارد می‌کند. این دو کشور به دریای خزر دسترسی دارند و دارای منافعی راهبردی مهمی برای چین در طرح «راه ابریشم» جدید مورد نظر این کشور هستند.

در بخش زیرساخت‌ها، چندین پروژه که به طور ویژه به نفع پکن خواهد بود و به زیان روسیه، مانند خط آهن شش میلیارد دلاری چین - قرقیزستان – ازبکستان، در حال انجام است. گسترش خط لوله بین آسیای میانه و چین از دیگر پروژه‌های در حال انجام در این منطقه است.

پروژه‌های دیگری نیز در بخش‌های دارویی و کشاورزی در دست مطالعه است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز