آغاز جام جهانی فوتبال ۲٠۲۲: کاپیتان تیم ملی ایران شرایط نامساعد کشور را یادآوری کرد

Submitted on ی., 11/20/2022 - 15:07

جام جهانی قطر با مراسم افتتاحیۀ نسبتاً کوتاه آغاز شد و سپس تیم میزبان با اکوادور مسابقه داد و دو بر صفر شکست خورد.

قرار است که فردا – دوشنبه – ایران نخستین بازی خود را در برابر انگلستان انجام دهد. به این مناسبت احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در یک نشست خبری گفت: "به نام خدای رنگین کمان. اول از هر چیزی خدمت همه خانواده‌های داغدار ایران تسلیت می‌گویم و باید بدانند که‌ کنارشان هستیم و با آن‌ها هم‌درد هستیم".

بازیکنان تیم ملی ایران که تحت فشارهای امنیتی رژِیم قرار دارند، در عین حال از طرف بسیاری از ایرانیان تشویق می‌شوند که در مخالفت با نظام حرکتی انجام دهند. در عین حال گروهی دیگر از مردم انتظار دارند که تیم ملی فوتبال با آمادگی و قدرت در زمین حاضر شود.

حاج صفی در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز در باره اوضاع کشور گفت: "باید قبول کنیم که واقعا شرایط کشورمان خوب نیست. مردم ما شاد نیستند. همه ناراحت هستند. ما اینجا هستیم و دلیل بر این نیست که صدای‌شان نباشیم و به آن‌ها احترام نگذاریم. هر چه داریم از مردم‌مان است".

او جای دیگری از صحبتهایش تکرار کرد که "شرایط کشورمان خوب نیست و بازیکنان هم می‌دانند". اما به گفتۀ او مسابقۀ فردا "یک بازی خیلی مهم است".

خبرگزاری ایرنا در حاشیۀ این مسابقات مطلبی را تحت عنوان "بازی رسانه‌ای روباه پیر در خارج از زمین فوتبال" منتشر کرده و گفته است که "سوالات خاص رسانه‌های انگلیسی" اهدافی غیرورزشی دارد.

به نوشتۀ ایرنا، پرسشهای خبرنگاران خارجی از فوتبالیست‌های ایرانی و یا مسئولان تیم "کلیشه‌هایی از شایعات فضای مجازی است که خبرنگاران رسانه‌های خاص با استفاده از آن، به دنبال تاثیر منفی بر نتایج تیم ایران برابر نایب قهرمان فوتبال اروپا است. این رسانه‌ها با تکرار یک سوال خاص به دنبال ایجاد شکافی هستند که در چند روز گذشته رسانه‌های معاند ایران از آن به عنوان «راهبرد جدایی تیم ملی از مردم ایران» یاد می‌کردند"...

ایرنا می‌نویسد که اما طرح این نوع مسائل "با هوشیاری کارلوس کی‌روش و بازیکنان تیم ملی در حال خنثی شدن است".

چند روز قبل، در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی منتشر شد مبنی بر این که تماشاگران ایرانی در هرکجا که هستند، در دقیقه ۲۲ همۀ مسابقات، نام مهسا امینی را فریاد بزنند.

اما با توجه به تدابیر امنیتی بسیار سختگیرانۀ دولت قطر، بعید به نظر می‌رسد که تماشاگران بتوانند در داخل ورزشگاه‌ها شعار سیاسی بدهند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز